Ik heb een bedrijfsongeval gehad, is mijn werkgever aansprakelijk voor extra kosten ?

Ik moet geopereerd worden door een bedrijfsongeval. Hierna zal ik een korte periode, ong. 2 weken, minder mobiel zijn. Volledig herstel word ingeschat op ca. 8 weken. Moet mijn werkgever eventuele extra kosten zoals extra kinderopvang en eventuele behandelingen bij een fysiotherapeut vergoeden ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dat hangt er helemaal van af. Als het ongeval is gebeurd doordat jouw werkgever zijn zorgplicht heeft geschonden dan zal het ja zijn. Als het ongeval is gebeurd doordat jij ondanks instructies daartoe bepaalde dingen juist wel of juist niet hebt gedaan mischien niet. Je kunt contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) of een advocatenkantoor (intake meestal gratis) om de kans op succes van aansprakelijkstelling van je werkgever te bespreken. Mocht je werkgever na onderzoek aansprakelijk worden geacht dan worden de advocaatkosten ook (grotendeels) vergoed. Aan de andere kant ziu je ook eerst in overleg met je werkgever kunnen gaan. Wellicht is deze bereid jou tegemoet te komen. Sterkte in ieder geval.

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens is het allemaal niet simpel. Fysiotherapie valt bv onder je ziektekosten verzekering dus miet. Maar als je daardoor je eigen risico opgebruikt weer wel. En zo zijn er meer dingen waar niet kort antwoord op te geven is. Draai je veel overuren of heb je een onregelmatigheidstoeslag (bewijzen) en loop je die nu twee masnden mis dan kan dat ook onder een evt. vergoeding vallen. Het is vaak een traject waar veel tijd in gaat ziyyen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Het is gebeurd tijdens een escalatie met een cliënt, ik heb toen een scheur in mijn meniscus opgelopen. Agressie en escalaties met cliënten komen in mijn werk dagelijks voor dus maken deel uit van het werk. Dit is ook bij de werkgever bekend en de cliënten waar ik mee werk staan er ook bekend om. Bij agressie of escalatie is het onderdeel van ons werk op te treden op een verantwoorde manier en gevaar voor anderen en de cliënt te beperken dit gebeurd heel vaak fysiek omdat een andere manier helaas lang niet altijd mogelijk is. Dus ik denk dat mijn werkgever zijn zrgplicht niet heeft geschonden maar door de aard van de werkzaamheden wel aansprakelijk te stellen is toch?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk op het secretariaat van een letselschadebureau en wij hebben diverse zaken als hetgeen jou is overkomen onder behandeling. Met wisselende uitkomst overigens. Ik denk dat het de moeite loont om een oriënterend gesprek met een belangenbehartiger te hebben als ook om ern gesorek met je werkgever aan te gaan over jouw voornemen. Ze zijn er ongetwijfeld voor verzekerd maar ik neem aan dat het ook je intentie is om de relatie goed te houden. Als je je werkgever erbij betrekt is dat voor alle partijen beyrr.
SimonV
10 jaar geleden
Fysiotherapie valt bv onder je ziektekosten verzekering? Was het maar zo.
Na 20 behandelingen pas.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké. In dat geval valt het ook onder schade en zal het, na vaststelling van aansprakelijkheid, voor vergoeding in aanmerking komen.
Amadea
10 jaar geleden
Het is andersom, SimonV. Tenminste, bij mijn ziektekostenverzekering. De eerste twintig behandelingen worden vergoed, daarna moet je zelf bijdragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Amadea: jullie hebben allebei gedeeltelijk gelijk. Vanaf de 21e behandeling wordt fysiotherapie vergoed vanuit het basispakket, áls je tenminste een chronische aandoening hebt die op de zogenaamde "lijst van Borst" (naar de toenmalige minister Borst) staat. Daar zijn nog al eens misverstanden over, omdat veel mensen denken dat "fysiotherapie bij chronische aandoeningen" inhoudt dat je bij willekeurig welke chronische aandoening of klacht, deze vergoeding kunt krijgen. Dat is zeer zeker niet het geval, ontstekingsreuma is bijvoorbeeld sinds een paar jaar geschrapt van de lijst. Voor veel chirurgische indicaties (vooral orthopedie) geldt trouwens dat je tot 12 maanden na de operatie (meestal wordt geloof ik de ontslagdatum gehanteerd) recht hebt op vergoeding van fysiotherapie uit het basispakket. Vanaf de 21e behandeling dus. Grote kans dat het letsel van VS hier ook onder valt. Daarnaast zijn er natuurlijk de aanvullende pakketten. Amadea, jij hebt blijkbaar een aanvullende verzekering die de eerste 20 behandelingen vergoedt. Als je géén aandoening hebt die op de lijst staat, betekent dit voor jou dat je inderdaad maximaal 20 behandelingen in één jaar vergoed kunt krijgen. Voor mensen die wél een chronische aandoening hebben, overbrugt die vergoeding dus precies de behandelingen tot het basispakket als het ware inspringt. Maar de aanvullende verzekeringen verschillen natuurlijk heel erg per verzekering en per pakket, en niet iedereen heeft een aanvullende verzekering. Dus hoeveel behandelingen iemand precies vergoed krijgt, en of er voor of na die 21e behandeling wel of geen vergoeding mogelijk is, hangt af van de aandoening die iemand heeft en van het afgesloten aanvullende pakket.
Amadea
10 jaar geleden
Inderdaad heb ik een uitgebreide aanvullende verzekering.
Ook als de werkgever niet aansprakelijk is op grond van art 7:658 BW (werkgeversaansprakelijkheid), dient de werkgever de extra kosten WEL te vergoeden (behoudens bij opzet of bij aan opzet grenzende ernstige roekeloosheid)

Dit is geregeld in art 7:611 BW (Goed werkgeverschap, Zorgplicht werkgever)

Kortom: behoudens opzet betaalt de werkgever altijd de bijkomende kosten voorzover deze niet elders verzekerd zijn. Dit omvat o.a aanpassingen woning, aanpassingen auto (of meerkosten tijdelijk ander vervoer), kinderopvang, gezinshulp en medische kosten