Werkgever wil jaarcontract "verlengen" met 1maand kanag dat?

Einddatum van het contract staat op 31 januari 2014. Echter wil werkgever het contract niet voortzetten. Maar om een 1 of andere reden wil werkgever het wel met 1 maand verlengen.
Kan/mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (2)

Ja, dat noem je dan een maandcontract.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan. Er zijn verschillende manieren om een arbeidscontract te verlengen. Jouw werkgever kan je een nieuw arbeidscontract aanbieden. Hierin kunnen andere arbeidsvoorwaarden en een andere contractduur worden afgesproken.

Van uitdrukkelijke verlenging is sprake als je met jouw werkgever duidelijke afspraken hebt gemaakt over de manier waarop uw arbeidsovereenkomst verlengd wordt. Als tegen het einde van het jaarcontract de werkgever het jaarcontract wel wil verlengen, maar hooguit voor de duur van een maand, kun jij besluiten dit aanbod te weigeren of te accepteren. Als je het aanbod weigert, is de kans groot dat de werkgever jouw arbeidsovereenkomst helemaal niet meer wil verlengen. Accepteer je dit aanbod, dan komt er een nieuwe arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd tot stand voor de duur van een maand.

Een contract voor bepaalde tijd is hetzelfde als een tijdelijk contract of tijdelijk dienstverband. Een arbeidscontract voor bepaalde tijd bij hetzelfde bedrijf en voor hetzelfde werk mag niet vaker dan 2 keer worden verlengd. Dus wanneer een arbeidscontract voor een derde keer wordt verlengd, heb je van rechtswege een arbeidscontract voor onbepaalde tijd (tenzij in de cao hiervan is afgeweken).