Wat zijn mijn rechten tijdens structureel meer werken ivm ziekte?

Goedenmiddag,

Ik vraag mij af na hoeveel tijd invallen ik aanspraak kan maken op deze uren? Mijn situatie is namelijk als volgt:

Ik werk als vaste kracht in de schoonmaak. Ik heb dan ook 3 eigen vaste panden (15.25 uur p.w). Nu werd ik ongeveer 2 maand geleden gebeld met de vraag of ik wou invallen voor iemand ivm ziekte. Ik heb hier toen mee ingestemd. Het zou eigenlijk om 5 a 6 werken gaan, maar ondertussen is het al 2 maand. Dit gaat om 6 uur per week.

Ik heb de cao schoonmaak, maar ik kan hier niks vinden ivm met invalwerk en ook in mijn contract staat hier niks over.

Nu hoorde ik van een aantal mensen (en op internet las ik dat) dat ik na 3 maanden aanspraak kan maken op die 6 uur. Klopt dit? En hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (1)

Normaliter heb je bij een structureel hogere inzet dan contracturen na 3 maanden recht op aanpassing van je contract, tenzij... de werkgever kan aantonen dat de extra inzet een tijdelijk karakter heeft. Dat is bij ziekte of bevallingsverlof het geval.

De termijn van 2 maanden is in ieder geval te kort om daar nu al aanspraak op te kunnen maken Mocht de werknemer veel langer ziek zijn/blijven en werk jij - bijvoorbeeld - na 6 maanden nog steeds structureel meer dan je contracturen, dan maak je veel meer kans omdat de werkgever dan niet meer (of veel moeilijker) kan volhouden dat de extra inzet tijdelijk is/was.

Zie voor meer informatie de toegevoegde bron