ik werk als ober in een restaurant, Kan mijn baas mij verplichten op een tweede locatie te gaan werken ?

ik werk als ober in een restaurant en mijn baas heeft laten weten dat we donderdag tijdens de 2de dienst ergens anders moeten gaan werken (opdienen en eten maken voor personeel (bedrijf)van vrienden van de baas.)
het probleem is ik heb geen auto en dit is niet dicht bij huis en niet makkelijk berijkbaar.
de eerste dienst is tot 16u dan is het "service coupe" en om 18 u moet ik dan op die andere plaats beginnen.
dus 2 uur heb om naar huis te gaan te eten en te gaan werken.
laat staan als ik niet eet zal ik zelf niet op tijd kunnen zijn.
kan hij mij verplichten om te verplaatsen ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als daar iets over in je contract staat, dan kan dat. Ga niet moeilijk doen, vraag of hij kan zorgen voor vervoer.

Antwoorden (2)

Volgens mij kan dat. Ik ken mensen die ook op een andere vestiging moesten gaan werken. Heenreis anderhalf uur reizen, totaal 3 uur per dag. Ze zaten precies op de grens van wat wettelijk qua reistijd mocht bij personeel naar andere vestiging verplaatsen. De extra reiskosten werden het eerste jaar nog vergoed maar inmiddels is dat helemaal gestopt.

Ik zou je baas uitleggen dat je met OV daar niet op tijd kan komen. Wie weet heeft hij een oplossing. Vraag of er nog meer collega's naar die andere locatie moeten zodat je misschien mee kan rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of de werkgever dit kan verplichten in dit geval, betwijfel ik in dit geval maar ik kan de juridische onderbouwing niet vinden.

Het gaat dan niet om het feit dat je op een andere vestiging zou moeten werken als die mogelijkheid is afgevangen in de arbeidsovereenkomst en het een bedrijf van dezelfde werkgever is (namelijk door niet slechts één arbeidsplaats te noemen maar uitbreiding mogelijk te maken: 'of op een andere locatie waar een bedrijf van werkgever gevestigd is.)

Het gaat erom, dat je in feite nu ook 'moet' werken bij een andere werkgever (vergelijk mensen die werken via een uitzendbureau of detacheerder). Je hebt echter een arbeidsovereenkomst met de eigen werkgever, niet met een derde ('de vrienden van de baas'). De enige mogelijkheid die ik kan vinden waar zo'n constructie mogelijk is, is bij ziekte. Dan kan een werkgever je bij een ander bedrijf laten reïntegreren als hij die mogelijkheid zelf niet heeft.

Nu ben je feitelijk een soort 'uitzendkracht' geworden terwijl je werkgever geen uitzendbureau is. Ik denk dat het tijd is voor 'het Juridisch Loket'.
Computoon