Kan mijn werkgever mij verplichtenom de studiekosten terug te betalen als zij mijn opleiding staken?

Ik volg een BBL opleiding. Het is op het moment eventjes te veel, dus ik ga het niet halen om de opleiding te behalen. Van school kan ik nog verlenging krijgen, maar mijn werkgever doet dit niet. In mijn contract staat dat bij het staken van de opleiding ik alles moet terug betalen, maar er staat niet bij of het uitmaakt door wie het gestaakt word. Kan mijn werkgever mij verplichten om de studiekosten terug te betalen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (3)

Je werkgever is bereid een opleiding voor je te betalen, in de verwachting dat ze meer aan je hebben als werknemer.
Als je de opleiding staakt hebben ze er geen profijt van, en moet je de kosten terugbetalen. Je werlgever is tenslotte geen filantropische instelling.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Beetje bot geformuleerd maar het is wel zo. Ik snap daarom die minnen niet. Van mij dus een plus.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
PLus: +
Dat lijkt mij niet, de school geeft jou uitstel, je werkgever werkt daar niet aan mee, dan lijkt het me, dat de werkgever jou niet de kans geeft je studie af te maken. Als hij het geld terugeist, dan zou ik zeker contact opnemen met het juridisch loket, dat kun je nu ook al doen. Als je jonger bent dan 18 jaar kunnen ook je ouders of verzorgers dit voor je doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
De overeenkomst is tot stand gekomen tussen werkgever en werknemer. Met de school en met wat de werknemer eventueel daarmee 'regelt' heeft de werkgever niets te maken, dat is niet 'zijn probleem'.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar deze gast staakt de opleiding niet, hij/zij doet er alleen wat langer over.
Computoon
10 jaar geleden
In de meeste studiekostenovereenkomsten wordt ook een bepaalde tijdsduur genoemd (bijv. een cursusjaar).. Of een bepaling dat terugbetaald moet worden bij 'onvoldoende studieresultaten'. Of dat maximaal 1 herexamen wordt betaald. Het zijn geen 'open einde' regelingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat klopt, maar dat is niet in de vraag vermeld, wel een goed idee om je contract nog eens grondig na te lezen, het kan dat er zoiets wel in vermeld staat. Als dat niet het geval is, dan zou ik je zeker aanraden contact op te nemen met het juridisch loket.
Ja, dat kan de werkgever eisen als dit in de studieovereenkomst staat. Het is niet de werkgever die de opleiding (tijdelijk) staakt maar jij. Dat de opleiding verlenging wil geven, is niet iets wat hij hoeft te accepteren. Jij hebt de overeenkomst afgesloten met je werkgever, die kun je niet eenzijdig aanpassen. Alleen met wederzijds goedvinden.
Computoon