wie kunnen je vrijstellingsbrief voor solliciteren van een bijstandsuitkering allemaal zien?

ik wil graag een vrijstellingsbrief aanvragen om niet te hoeven te solliciteren. die kan ik ook krijgen maar mijn psychologe zegt dat als ik in de toekomst weer wil solliciteren dat iedereen die brief kan lezen en dat ik zo nooit meer aan het werk kan komen. is dit waar? en wie kan die brief allemaal lezen? er zijn mensen in mijn omgeving die zeggen dat alleen maar mijn coaches die kunnen inzien.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Heeft die psychologe nooit van privacy gehoord? dat soort dingen wordt echt niet openbaar gemaakt
anneliez
10 jaar geleden
Een ontheffing van - een deel van - de sollicitatieplicht is iets wat zich beperkt tot je dossier bij de sociale dienst. Dat is dus niet door anderen op te vragen of te zien. En de reden waaróm je niet hoeft te solliciteren is al helemaal niet voor iedereen zichtbaar.

Vaak zal de sociale dienst een onafhankelijk arts om een oordeel vragen in dit soort zaken. Dat kan de GGD-arts zijn, maar ook een arts van een extern adviesbureau. Maar net hoe jouw gemeente dit wenst te regelen. Die arts geeft een advies, maar mag daar formeel ook geen diagnoses in benoemen: er mag slechts aangegeven worden welke beperkingen je hebt ten aanzien van werk en wat de prognose is. Bij iemand die reuma heeft zal dus niet in het algemene dossier komen te staan dat er sprake is van reuma, maar kan de arts dit bijvoorbeeld omschrijven als 'een chronische aandoening waarbij overbelasting van de gewrichten en repetitieve bewegingen vermeden dienen te worden, waarbij de prognose stationair of langzame verergering is.' Dat zijn overigens richtlijnen; in de praktijk belandt er wel eens veel meer in iemands dossier dan eigenlijk zou moeten.

Maar wat er ook mis kan gaan met je dossier daar, iemand anders kan daar niet bij. Een toekomstig werkgever al helemaal niet. Wel is het zo dat je over elk gat in je CV vragen kunt krijgen tijdens een sollicitatie, en dat altijd geldt dat als je werk gaat doen waarvan jij redelijkerwijs kunt aannemen dat je ziekte of handicap daar een negatieve invloed op kan hebben, je dit moet melden bij je sollicitatie.

Daarnaast is het mogelijk om via de gemeente als 'structureel functioneel beperkt' (SFB) aangemerkt te worden door het UWV, dit is vergelijkbaar met de vroegere status van arbeidsgehandicapte. Op grond daarvan kun je onder meer werkplekaanpassingen vergoed krijgen en gelden bepaalde premiekortingen voor de werkgever. Als je deze status hebt, ben je verplicht dit na afloop van je proeftijd te melden bij een nieuwe werkgever. UWV kan de werkgever daar ook over berichten, omdat dit in zijn belang is.

MAAR: de werkgever informeren over het feit dat iemand een arbeidshandicap heeft, is natuurlijk iets heel anders dan dat je hele medische dossier bekend zou zijn voor jan en alleman inclusief een nieuwe werkgever. En in de tweede plaats is een beoordeling voor ontheffing van de sollicitatieplicht nog niet hetzelfde als een SFB-beoordeling. Het kan soms samengaan, maar dat is dan ook alles.