Moet ik tijdens de fictieve opzegtermijn van mijn ontslag mijn vakantie doorgeven aan het UWV ?

Per 1 december 2013 word ik ontslagen.
Mijn fictieve opzegtermijn loopt door tot 1 maart 2014 (werkgever betaalt betreffende maanden door).
Volgens het UWV kan ik pas 3 weken voor einde opzegtermijn de ww uitkering aanvragen. Als werkzoekende kon ik me wel al aanmelden.
Echter wil ik na de feestdagen een langere reis gaan maken (ca. 6 weken) maar weet niet hoe ik dit moet aanpakken.
ik neem aan dat ik voor 3 december me MOET aanmelden als werkzoekende (of is dat voor 3 maart ?)
Moet ik de vakantie nu gaan melden bij het UWV of kan ik zo'n lange vakantie wel vergeten.
Ik wil namelijk niet mijn uitkering in gevaar brengen
Ik kan me trouwens wel voorstellen om vanaf het buitenland middels email sollicitaties te versturen of al wat sollicitaties voorschrijven en die door mijn vriendin later op de post te doen.

Gaarne jullie mening, Ben

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Beste Ben007,

Je kunt de WW een maand voordat je werkloos wordt aanvragen. En je kunt je nu al inschrijven als werkzoekende. Dat kan altijd, je hoeft immers niet werkloos te zijn om werkzoekend te zijn. Maar het hoeft niet van te voren. Je kunt de WW ook aanvragen op het moment dat je formeel werkloos wordt. Datzelfde geldt ook voor de inschrijving als werkzoekende, je moet je uiterlijk 3 maart inschrijven.

Ik wil je aanraden om het niet ná de ingangdatum van je werkloosheid aan te vragen; je krijgt dan de beslissing namelijk pas binnen vier weken na de aanvraagdatum. Vraag je de WW aan voordat je werkloos wordt? Dan krijg je de beslissing op je aanvraag binnen vier weken na je eerste werkloosheidsdag.

Actuele informatie vind je hier: http://bit.ly/10RFEw3.

Met vriendelijke groet,

Robert
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft je vakantie niet te melden bij het UWV, formeel heb je nog een dienstverband. Pas op het moment dat je werkloos bent geworden, en dus een WW-uitkering aanvraagt/ontvangt, moet je aan de eisen van het UWV voldoen.

Maak gebruik van het feit dat je de tijd hebt om "betaald" op vakantie te gaan. Geniet er daardoor dubbel van, hoop ik.