wat is het uurloon van een zelfstandige pistoolschilder ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.9K
SimonV
10 jaar geleden
Ik heb met google geen zelfstandige pistoolschilders in België kunnen vinden. Dus ook geen uurlonen.
Misschien heb je aan de hand van onderstaande link wat vergelijkingsmateriaal: http://www.klusbode.be/gemiddelde-uurtarieven/3.html

Antwoorden (2)

Op deze website www.nationaleberoepengids.nl kon ik het beroep van "pistoolschilder" niet vinden. Wel vond ik informatie over de beroepen "lakspuiter" en "natlakker". Naar mijn idee komen die overeen met het beroep van "pistoolschilder". "Pistoolschilder" lijkt mij een Belgische term, daarom is deze waarschijnlijk ook niet de vinden op de Nederlandse website. Ik hoop dat je toch wat hebt aan de informatie.

Overigens staat bij allebei de beschrijvingen, dat men in deze functie(s) vrijwel altijd in dienst is bij een groot bedrijf, maar misschien kan je je als zelfstandige laten inhuren door een bedrijf?

Deze informatie vond ik:

1. Over het beroep van lakspuiter:

"Arbeidsvoorwaarden lakspuiter

Primair: De Lakspuiter en Poedercoater verdienen tussen de 1300,- en 1600,- Bruto per maand. Wanneer een 'nieuwe' medewerker na afronding van zijn/haar opleiding begint met werken ligt dit bedrag rond de 1300. Naarmate de medewerker meer ervaring opdoet, zal hij/zij geleidelijk aan meer gaan verdienen.

Secundair: De Arbeidsvoorwaarden voor de Lakspuiter en Poedercoater zijn geregeld in de CAO kleinmetaal. Doorgaans worden er door bedrijven geen 'extra' arbeidsvoorwaarden geleverd, aangezien het werk gedaan kan worden door personen die een korte cursus 'VOM Vakdiploma Poedercoaten' uitgevoerd kan worden. Toch is er ook een MBO-opleiding beschikbaar tot Assistent Industrieel Schilder of Lakverwerker. De Poedercoater ontvangt marktconforme vrije dagen, heeft een mogelijkheid tot het pensioenfonds Metaalbewerking en ontvangt 8 procent vakantieloon."

2. Over het beroep van natlakker:

"Arbeidsvoorwaarden natlakker

De rechten en plichten van een Natlakker worden geregeld in het cao Metaal en Techniek. Hierin staat dat het salaris begint bij 500,- bruto per maand. Dit is echter bij een 16-jarige ongeschoolde werknemer. Omdat bedrijven doorgaans altijd een opleiding vereisen bij nieuwe werknemers, komt dit salaris in de praktijk niet voor. Het startsalaris voor een volwassen, dus iemand die niet onder het minimumjeugdloon valt, begint bij 1300,- bruto per maand. Dit salaris kan oplopen tot 1700,- bruto per maand naarmate iemand langer werkzaam is bij een bedrijf."
Antoni
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Misschien is ook deze informatie handig, over het beroep van autospuiter, van de website http://www.nationaleberoepengids.nl/Autospuiter: "Arbeidsvoorwaarden autospuiter Een startend Autospuiter zal een salaris van rond de €1450 ontvangen. Dit salaris zal oplopen als men Eerste Autospuiter wordt binnen een bedrijf, of als de Autospuiter op een andere, meer specialistische en creatieve manier diensten gaat aanbieden die andere autospuiters niet verzorgen. Dan kan het salaris oplopen tot wel €2450 per maand."
SimonV
10 jaar geleden
Maar wat is nu het uurloon van een zelfstandige lakspuiter of pistoolschilder?
Ik heb zelf ook zitten zoeken, nog niets kunnen vinden. Alleen uurlonen als je in dienst bent.
Antoni
10 jaar geleden
Ik heb het ook niet kunnen vinden. Overigens heeft een zelfstandige toch geen vast uurloon? Hij kan toch zelf zijn tarieven vaststellen, of denk ik nu verkeerd? Een "vast uurloon" is naar mijn idee alleen vastgesteld in CAO's en die gelden niet voor zelfstandigen, toch?
SimonV
10 jaar geleden
Vraagsteller heeft het niet over een VAST uurloon. Ik gok dat hij voor zichzelf wil beginnen en wil weten wat hij kan vragen.
Is jouw antwoord nu eigenlijk een antwoord of een reactie? Gezien de moeite die je erin gestoken hebt vind ik het wel een punt waard...
uurlonen zijn voor zelfstandig ondernemers niet vastgelegd en afhankelijk van onder andere de marktwerking ,technische uitrusting van het bedrijf, toestand van de orderportefeuille, kwaliteit van het werk en sector van de markt waarin het bedrijf werkzaam is, al deze factoren maken dat het niet mogelijk is om een standaart uurloon vast te stellen via internet, vaak werken zelfstandeig ondernemers dan ook voor een prijs per opdracht en niet voor een van te voren voor hondert procent vastgesteld uurloon waar nooit vanaf geweken kan worden.