mag je na 2 mnd proefplaating nog 2 mnd proefplaating, maar dan onder een andere BV, maar wel voor dezelfde werkzaamheden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Dat is overduidelijk niet de bedoeling van de wetgever. Voorwaarde voor een proefplaatsing is dat je niet eerder bij de desbetreffende werkgever hebt gewerkt, en ook niet bij diens rechtsvoorganger (ik meen in zes of twaalf maanden ervoor, maar pin me er niet op vast - ik antwoord even uit mijn hoofd).

Bij een proefplaatsing hoeft een werkgever de werknemer niets uit te betalen omdat de uitkering van de werknemer doorloopt. Het risico bestaat daarom dat werkgevers de proefplaatsing gebruiken als een manier om aan een goedkope werknemer te komen. Zo wordt misbruik gemaakt van de werknemer - die gewoon een normaal contract had moeten krijgen - en van het UWV, die onterecht de uitkering moet doorbetalen. Daarom is één van de eisen aan de proefplaatsing dat bij gebleken geschiktheid de werkgever verplicht is om na die twee maanden de werknemer minimaal zes maanden betaald in dienst te nemen. In de praktijk gebeurt het soms echter dat werkgevers óf steeds na die zes maanden een nieuwe werknemer aantrekken via een proefplaatsing - en daarmee op elke acht maanden twee maanden salaris besparen (iets wat niet in de geest der wet is maar op zich legaal), of - wat nog erger is - na twee maanden zeggen dat de werknemer ongeschikt is zelfs als hij dat wél was, om maar geen betaald werk aan te hoeven bieden. En dat laatste mag gewoon niet.

Nu mág een proefplaatsing soms volkomen legaal langer dan twee maanden duren. Dit moet aangevraagd worden bij het UWV en wordt per geval bekeken. Het maximum is zes maanden. Dit kan bijvoorbeeld toegestaan worden wanneer de werknemer door een arbeidshandicap slechts één of twee dagdelen kan werken. De werkgever kan dan in twee maanden nog niet veel zien van de geschiktheid van de werknemer voor het werk. Dat kan een goede reden zijn om de proefplaatsing langer te laten duren dan twee maanden. In de vraag lijkt het me echter overduidelijk dat het hier niet om gaat, maar dat de werkgever - onder welke BV dan ook - gewoon gebruik wil blijven maken van een gratis werknemer. Dat is misbruik van de werknemer en frauduleus ten opzichte van het UWV, wat al blijkt uit het feit dat dezelfde werkgever blijkbaar vanuit een andere BV de proefplaatsing moet regelen. Als de werknemer geschikt is, moet de werkgever hem/haar gewoon minimaal zes maanden in dienst nemen: DAT is de voorwaarde waar hij zich aan heeft gebonden bij aangaan van de proefplaatsing. En als de werkgever een nieuwe proefplaatsing wil, is de werknemer blijkbaar geschikt...