Het bedrijf waar ik werk sluit tijdens de kerstperiode. Ik werk nog maar net. Heb ik recht op een uitkering in die periode?

Ik vervang iemand die op zwangerschapsverlof is, een vervangingscontract van augustus tot mei. Maar op 24 december tot 29 december sluit mijn bedrijf een weekje. De vast werknemers hebben dan verplichte, betaalde verlof. Heb ik ook recht op een uitkering?
(Dit is mijn eerste job, ben net afgestudeerd en dan beginnen werken.)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er bestaat geen uitkering voor een week.....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik kan die week niet gaan stempelen ofzo? Ze zijn toch nog mensen die eens een dag moeten gaan stempelen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je een arbeidscontract voor een bepaalde periode voor een bepaald aantal uur (dus geen oproep) heb je volgens mijn geen recht op een uitkering, je bent immers in loondienst, je bent niet werkloos. Je zal vakantiedagen moeten inleveren, en als deze tekort komt, zal dit bij de eindafrekening in mindering worden gebracht. Omdat ik geen bron kan heb (geen tijd om te zoeken ;-) ) heb ik dit maar bij de reacties gezet. En Niels1411, ik heb toen ik 1 week werkloos was wel een uitkering gehad, dus wat dat betreft zit je er naast.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat om 1 dag!!! Alleen de 27 ste is het bedrijf dan dicht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Niekske, dat weet ik ook weeral.
En Mobie, ik moet mezelf tegenspreken het is niet tot 29 december maar tot 31 december. Er moeten dus 4 verplichte verlofdagen genomen worden ;-)

Antwoorden (2)

Als je 3 maanden achter elkaar of wekelijks gewerkt hebt, of ten minste 20 uur per maand, dan heb je een arbeidscontract met bijbehorende rechten, zoals doorbetaling bij ziekte en vakantie.

Als je hebt gewerkt volgens een vast rooster met een gelijke hoeveelheid arbeidsuren, dan mag ervan worden uitgegaan dat er een arbeidsovereenkomst is ontstaan met een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren.

Misschien is jouw situatie anders dan beschreven in voorbeeld 2 van de link van het FNV. Dan is over die andere situatie waarschijnlijk ook een antwoord op je vraag te vinden.
http://www.fnv.nl/artikelen/rechten_oproepkracht/
http://www.fnvjong.nl/Rechten-en-plichten/Vakantie-vrijedagen
fisbel
10 jaar geleden
Vakantie moet worden doorbetaald maar als je geen vakantiedagen hebt opgebouwd kun je strikt genomen geen vakantie nemen en heb je ook geen recht op loon (volgens de hoofdregel: geen werk, geen loon). In de praktijk wordt dit vaak eenvoudig opgelost: je neemt als het ware een voorschot op vakantiedagen die nog moeten worden opgebouwd en hebt dan in feite een negatief vakantiedagensaldo dat zich vanzelf rechttrekt. Over een periode van 9 maanden heb je recht op minstens 15 dagen bij fulltime werken, dus dat komt wel goed. De vakantie wordt dan gewoon doorbetaald. Zou je onverhoopt tussentijds vertrekken, dan volgt natuurlijk wel verrekening.

Toegevoegd na 8 minuten:
Snel even rekenend: van augustus tot en met december heb je wettelijk recht op een opbouw van minstens een dikke 8 dagen. Niets aan de hand dus, in ieder geval niet als je er nog geen hebt opgenomen. En in de praktijk anders ook niet.

Toegevoegd na 10 minuten:
25 en 26 december kosten sowieso geen vakantiedag.
Antwoord geldt voor Nederland.
Computoon