Baas dreigt met brief te sturen over een vaststelling van slecht werk. Wat betekent dit en kan dit reden tot ontslag zijn?

Beste,

Ik was vergeten de datums van het vlees na te kijken. (Ik werk in een supermarkt) mijn baas beweerd dat dit mijn taak is maar een beenhouwer in zijn dienst komt het vlees aanvullen en moet normaal gezien het slechte ook weer meedoen.

Nu had mijn baas gedreigt mij een brief te sturen.
Waarin die zou 'vaststellen' dat het mijn schuld is dat ik de datums ben vergeten na te kijken. Ik ben het vergeten maar dit behoort normaal gezien niet tot mijn werk.

Ik heb hem hierop gebeld en gezegd als hij niet tevreden is dat hij mijn C4 mocht klaarleggen. Dat wou hem niet hij heeft letterlijk gezegd dat hij 'niet kan lezen en schrijven' maar, voor zo een brief kan hij dat wel.

Is dit iets om mij zorgen over te maken? Moet ik hier een gevolg aan geven vb. vakbond etc of betekent dit niks?

Met veel dank,

J.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je vraag is nogal onduidelijk gesteld, maar de datums nakijken bij een supermarkt, is belangrijk, de uiterste verkoopdatum mag niet verstreken zijn op versproducten. Als het die dag jouw taak was, dit na te kijken en jij hebt dat verzuimd, dan heb jij een grote fout gemaakt en kan dat zeker leiden tot ontslag of niet verlengen van je contract. Bied je excuses aan voor je fout en vraag om een nieuwe kans, zorg ook dat je dit niet weer vergeet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een contract van onbepaalde duur (38U/week). Ik heb die dag niet de opdracht gekregen om die datums ook niet na te zien. Ik weet wel dat het geen reden kan zijn voor dwingende ontslag. Ik vraag me gewoon af wat zo een brief betekent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik bedoel dat ik geen opdracht had gekregen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar je moest wel aanvullen, dan hoort dat erbij, de oudste producten leg je vooraan (daarbij bekijk je de datum) en de nieuwste producten leg je achteraan (ook daarbij check je de datum). De data controleren hoort bij het aanvullen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vul het vlees niet aan. Sorry als ik wat onduidelijk ben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zomaar een C4 (lijkt me ontslagbrief) versturen mag niet. Ik denk dat de brief die hij wil versturen en begin is van dossiervorming om aan te tonen dat je dadelijk op basis van wanprestatie ontslag kunt krijgen. Als dit dossier vorm krijgt kost het de werkgever niks. Mijn advies is om altijd een verweer te schrijven als je dit soort brieven krijgt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als het vlees aanvullen niet jouw taak is en het nakijken op die dag niet expliciet aan jou is opgedragen, zie ik niet op grond waarvan jij dat jij moet gaan controleren!!
De beenhouwer kan jou er zelfs op aanspreken, in de trant van: doe ik het soms niet goed?" Niet echt goede sfeerbevorderend.
@ BlackFrog, woon je in België

Het beste antwoord

U gebruikt de termen C4 en beenhouwer. Daarom denk ik dat u in België woont.
Mocht dat zo zijn dan het volgende:

Of zo'n brief een reden tot ontslag is, weet men in feite pas nadat u zo'n brief hebt gekregen en wat er precies in staat.
Maar stel dat het zover komt:

Wanneer een werknemer de onderneming verlaat (1) , moet de werkgever hem een C4-formulier overhandigen.
Een C4 wordt aan de werkgever uitgereikt door de RVA (Rijksdienst voor arbeidsvoorziening) en wordt ingevuld door de werkgever en overhandigd aan de werknemer, die het document aan de uitbetalingsinstelling of vakbond afgeeft, die het doorstuurt naar de RVA.
De RVA is in België belast met de organisatie van de werkloosheidsverzekering).

Om recht te hebben op werkloosheidsuitkeringen moet een werknemer onvrijwillig werkloos zijn en de RVA gaat aan de hand van de reden vermeld op de C4 na of aan deze voorwaarde voldaan is. Een te vage omschrijving als "de werknemer voldoet niet", zullen er bijna zeker toe leiden dat de RVA bijkomende inlichtingen zal vragen.
Laat je goed voorlichten over wat wel en wat niet op het C4 geschreven mag worden. Als er ongeoorloofde zaken op vermeld staan spreekt de administratie van de Wv (Werkeloosheidsvergoeding) van 'vuile' of 'foute' C4.

(1) In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt, geldt dit altijd bij het einde van een arbeidsovereenkomst, dus ook wanneer de werknemer zelf opstapt of bij beëindiging in wederzijds akkoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt heeft me geholpen

Andere antwoorden (1)

Een schriftelijke waarschuwing is serieuze zaak. Als je het er niet mee eens bent zou ik schriftelijk terugreageren nadat je de brief hebt ontvangen. Alleen feiten vermelden waarom het niet terecht is dat je waarschuwing hebt ontvangen. Let alleen wel op : je reactie kan ook een reden zijn om je er uit te werken, sommige werkgevers zetten alles op alles om lastige werknemers kwijt te raken. Je zult voor jezelf moeten bepalen hoe jouw werkgever is.
Als je je baan wilt behouden is waarschijnlijk beste advies om te vragen hoe je baas vind hoe je volgende keer moet handelen, en van dit gesprek notulen te maken. Vervolgens laten zien dat je het goed kunt, en na paar weken vragen of het nu goed gaat.

Succes

PS : werkgever kan ontslag aanvragen na goed opgebouwde case over slecht functioneren, dossieropbouw. Als dit je eerste brief en opmerking in je dossier is zou ik niet kiezen voor conflictroute, maar voor samen spreken. Als het vaker is gebeurt, dan is jezelf indekken misschien geen slecht idee