Mijn kind is 16 jaar en heeft 2 banen, hoe zit het met belasting betalen?

Mijn dochter is net 16 jaar geworden en heeft zins deze maand 2 banen. Bij de ene baan wordt loonbelasting ingehouden en bij de andere nog niet, hoe werkt dit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
31.7K

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je het over loonheffingskorting hebt en dan is het inderdaad het beste dat maar één werkgever dit toepast en dit moet in principe de werkgever zijn waar je dochter het meeste verdient.
Als je dochter het door beide werkgevers laat toepassen dan zal ze het jaar er op een gedeelte terug moeten betalen aan de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is waarschijnlijk wel mogelijk om later de ingehouden loonbelasting weer terug te vragen. Ik ga er nu even van uit dat het hier bijbaantjes betreft. Meestal verdien je dan niet genoeg om boven de belastingvrije drempel uit te komen. Op www.belastingdienst.nl staat hierover meer informatie en vind je alle formulieren die je daarvoor nodig hebt.
In principe is het bij uw dochter goed geregeld. Bij 1 van de baantjes wordt de loonheffingskorting toegepast. (op het hoogste inkomen). Als je zeker weet dat het totale jaarinkomen over de baantjes minder is dan zo'n € 5700 zou op beide baantjes de loonheffingskorting kunnen worden toegepast. Bij een inkomen lager dan dit bedrag is er geen belasting verschuldigd (jaar 2013)

Voor 2012 lag deze grens nog op zo'n € 6500. Deze grens is hoger omdat het belastingpercentage schijf 1 in de jaren vóór 2013 4% minder was. Niet37% maar zo'n 33%.

De Belastingdienst heeft een handige rekentool om te kijken of er belasting terug te krijgen is: teruggave jongeren. Zie de bron.
fisbel