salaris ontvangen bij het draaien van een proefdag, is dit gebruikelijk?

Mijn vriendin heeft vorige week een proefdag van 6 uur meegedraaid in een restaurant waar ze gesolliciteerd had.
De baan heeft ze helaas niet gekregen.

Is het gebruikelijk dat ze hiervoor betaald krijgt of niet?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Wat gebruikelijk is weet niet maar die dag moet uitbetaald worden. Er is arbeid verricht onder een gezagsverhouding en het was geen stage of vrijwilligerswerk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als geen loon is afgesproken moet een loon worden uitbetaald dat 'gebruikelijk' is. Is zo'n loon er niet dan een loon dat 'billijk' is. Zie BW 7:618. 'Gebruikelijk' is de horeca CAO, als de werkgever verplicht is die te volgen.
Computoon
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
Ik kan er niets anders van maken. In feite heeft je vriendin op proef gewerkt ('proeftijd') op een moment dat de 'gewone' arbeidsovereenkomst nog niet tot stand gekomen is, in de precontractuele fase zogezegd. Als je vriendin ermee heeft ingestemd om een vastgesteld aantal uren te werken voor die werkgever, waarbij zij zich moest houden aan voorschriften van die werkgever, kan ik er niets anders van maken dan dat een arbeidsovereenkomst tot stand gekomen is. Wel eentje van zeer beperkte duur en met een proeftijd die niet aan de wettelijke eisen voor een proeftijd voldeed. Maar wel onverstandig dat er over het loon kennelijk niet gesproken is. (Dat leid ik af uit de vraag). En nu de problemen. - Een arbeidsovereenkomst is vormvrij. De werkgever zal deze werkafspraak echter vrijwel zeker niet zien als een arbeidsovereenkomst.
- Een proeftijdbeding moet altijd schriftelijk worden overeengekomen. Anders is het niet geldig. In een 'echte' proeftijd kun je elk moment naar huis gestuurd worden, maar dan wel met loon over de gewerkte uren/dagen .
- Er is -zo vermoed ik- niet gesproken over beloning ('loon'). Zou ze er wel over begonnen zijn, dan had de werkgever zeer waarschijnlijk geen gebruik gemaakt van haar diensten. Wel een 'slimme' werkgever; als hij iedere dag zo een kandidaat oproept, dan heeft hij 1 extra fte in zijn bedrijf. (Maar ik mag hopen, dat hij dat niet doet.) Stel dat je vriendin in die werktijd iets zou zijn overkomen. Een hete pan soep over haar arm, die medisch ingrijpen noodzakelijk zou hebben gemaakt. Wie zou dan aansprakelijk zijn? Als een werknemer een ongeluk overkomt tijdens zijn werk, dan wordt de werkgever aangesproken. Tenzij opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer wordt aangetoond, is de werkgever aansprakelijk.
Maar wat was de status van je vriendin toen ze werkte daar? Het was geen vrijwilligersbaan, het was geen proefplaatsing van het UWV, het was geen stage, het was geen aanneming van werk en geen overeenkomst van opdracht: ze heeft daar niet als zelfstandige gewerkt en naderhand een nota gestuurd. Dan blijft er m.i. maar één ding over: het was een (rammelende) arbeidsovereenkomst. Aan zo'n overeenkomst is loon onlosmakelijk verbonden. Advies: laat haar contact opnemen met dit bedrijf en navraag doen naar het loon over de gewerkte uren. Geen resultaat? Dan contact opnemen met het Juridisch Loket?