Wat is een partner bij een advocatenkantoor?

Als mensen langer bij bijvoorbeeld een advocatenkantoor werken kunnen ze partner worden. Wat houdt dat in? Moeten ze een zak met geld meenemen zodat ze mede-eigenaar worden en in de winst delen of is het wat anders?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
24.3K
ronron1212
10 jaar geleden
Alleen advocaten binnen dat kantoor kunnen partner worden dus mede eigenaar inkopen heet dat
Antoni
10 jaar geleden
Je hoeft niet al bij een advocatenkantoor te werken om binnen dat kantoor partner te worden. Er zijn regelmatig vacatures voor "Advocaat/partner". Advocaten van andere kantoren kunnen dan dus op die functie solliciteren. Zie ook: http://www.nationalevacaturebank.nl/vacature/zoeken/overzicht/relevant/query/advocaat+partner/distance/%3E+75km/output/html/items_per_page/15/page/1/ignore_ids
ronron1212
10 jaar geleden
Ja dat kan ook maar in de vraag staat Als mensen langer bij bijvoorbeeld een advocatenkantoor werken kunnen ze partner worden

Het beste antwoord

Nee ze hoeven geen zak met geld mee te nemen, ze worden mede-eigenaar van het advocatenkantoor als ze heel erg goed blijken te zijn. Je begint zo'n 3 jaar als advocaat-statgiair, daarna circa 7 jaar als volwaardig advocaat om het vak helemaal onder de knie te krijgen en vaak pas daarna, dus na een jaar of tien, kan een advocaat partner worden. Dit uiteraard aleen als hij heel goed blijkt te zijn omdat de nieuwe partner een toegevoegde waarde moet hebben voor het kantoor en een belangrijke uitbreiding kan leveren aan de omzetvergroting van het kantoor. Zo'n volwaardige partner heet equitypartner, heeft volledig stemrecht en deelt volledig mee in de winst. Daar staat tegenover dat hij/zij natuurlijk veel moeite moet doen om nieuwe klanten binnen te halen want aquisitie is een belangrijke taak voor partners.

Er bestaan ook wel andere partners, zogenaamde salaried partner op basis van een vast salaris en een beperkt winstpercentage, waartegenover staat dat deze partner dan geen volledig stemrecht krijgt maar hij heeft dan minder verplichtingen en hoeft zich dan ook minder in te spannen op aquisitief gebied.

Toegevoegd na 23 minuten:
Ik las toevallig nog net een leuk artikel over de afgenomen ambitie bij jonge advocaten om per se partner te willen worden omdat die ook erg veel waarde hechten aan een prettig privéleven en als partner lever je daar toch wel heel veel op in.
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Je hoeft niet al bij een advocatenkantoor te werken om binnen dat kantoor partner te worden. Er zijn regelmatig vacatures voor "Advocaat/partner". Advocaten van andere kantoren kunnen dan dus op die functie solliciteren. Zie ook: http://www.nationalevacaturebank.nl/vacature/zoeken/overzicht/relevant/query/advocaat+partner/distance/%3E+75km/output/html/items_per_page/15/page/1/ignore_ids

Andere antwoorden (1)

Partners van een advocatenkantoor zijn inderdaad mede-eigenaar van het kantoor en delen in de winst. Je moet je, als je partner wordt, inkopen in de maatschap of de NV. Bij sommige kantoren moet je aan het begin een enorm bedrag meenemen en deel je daarna vol mee in de winst. Een andere mogelijkheid is dat je een wat kleiner (nog steeds aanzienlijk) bedrag meeneemt. Dan krijg je in de eerste jaren een klein winstpercentage uitgekeerd en dat percentage neemt toe naarmate je langer partner bent.