Geheimhoudingsovereenkomst, om welke geheimen gaat het?

In mijn contract staat Geheimhouding en Boeteclausule, om welke geheimen gaat het? geldt dit ook als de werkgever de regels overtreedt, en het buiten de deur word gebracht door de werknemer(s)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Over welk beroep gaat dit? Ben je advocaat, predikant, arts?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verhuismedewerker.

Het beste antwoord

Geheimhoudingsplicht in een arbeidsovereenkomst gaat meestal over de plicht van de werknemer om over 'het bedrijf aangaande zaken en belangen' naar buiten toe te zwijgen.

Dat moet breed opgevat worden. Zo mogen er door de werknemer geen mededelingen aan derden (familieleden, buitenstaanders of concurrenten) gedaan worden over het bedrijf die de zakelijke belangen direct of indirect kunnen schaden.
Reclame of promotie maken voor het bedrijf mag daarentegen wel.
Ook de ter kennis genomen (privé) informatie van klanten van het bedrijf mag nooit in de openbaarheid worden gebracht door een werknemer van het bedrijf.
Overtreding van zo'n clausule kan een direct opeisbare boete rechtvaardigen en in sommige gevallen zelfs leiden tot ontslag.

Een uitzondering kan zijn dat de werknemer toestanden of omstandigheden in het bedrijf signaleert die onwettig zijn. Bijvoorbeeld uitbuiting of structureel onveilige werkomstandigheden.
De werknemer kan dan, als intern pogingen zijn gedaan om deze wantoestanden op te heffen en dit niet is gelukt, als een 'klokkenluider' in de openbaarheid treden.

Maar ook de werkgever heeft een zekere geheimhoudingsplicht t.a.v. zijn/haar werknemers. De werkgever mag niet de hem/haar ter beschikking staande informatie over een werknemer misbruiken of gebruiken in bijv. de persoonlijke levenssfeer van de werknemer of diens familie en kennissenkring.
Ook mag de werkgever de ter hem/haar bekende persoonlijke informatie van de werknemer niet zonder diens toestemming openbaar maken in enige vorm.
Als de werkgever dit overtreedt dan is de werknemer die daardoor geschaad is in zijn/haar belangen, gerechtigd dit via een advocaat aanhangig te maken bij de kantonrechter en daarvoor een schadevergoeding te eisen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oke dan, dus als een werknemer een klacht indien buitenom omdat een werkgever de regels overtreedt dan is dat klokkenluiden dus strafbaar voor de werknemer ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar kan ik onveilige werkplek/loods melden ?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klokkenluiden is op zich niet strafbaar voor een werknemer maar heeft meestal wel vergaande consequenties,
Zo zal een klokkenluider meestal ontslagen worden als de werkgever ontdekt wie de klokkenluider is. Daarbij moet eerst wel geprobeerd zijn om een wantoestand intern op te lossen.
Je kan niet zomaar met iets naar buiten treden zonder in redelijkheid eerst met een leidinggevende het probleem te bespreken.
Pas als dat allemaal tot niets leidt, dan heb je recht om het wat 'groter' aan te pakken. Wel met een persoonlijk risico: je kunt je baan kwijtraken. daarvan moet je je zeer wel bewust zijn!

Wantoestanden op het werk kun je melden bij: Inspectie SZW, voorheen de Arbeidsinspectie.
Op deze link: www.inspectieszw.nl/‎ kun je lezen wat en wanneer en hoe je bepaalde situaties die onwenselijk zijn kunt melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik zie dat de link een error 404 oplevert... de juiste link is: http://www.inspectieszw.nl
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik krijg de site wel, misschien herladen of www.google.nl > Inspectieszw.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga maar naar deze pagina:
http://www.inspectieszw.nl/contact/melden_en_aanvragen/Melden_en_aanvragen_n.aspx Dan kom je vast verder...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Lang verhaal gestuurd, nu nog wachten op bericht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou, veel succes dan gewenst met goede resultaten ;)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Informatie wat ik zocht, bedankt

Andere antwoorden (2)

Het lijkt mij dat de geheimhouding de spullen betreft die jij door het verhuizen allemaal ziet dat iemand of een bedrijf in bezit heeft. Dat jij niet rond gaat bazuinen dat die op dat adres zulke dingen heeft staan, en daardoor misschien inbrekers op het idee brengt daar wat weg te gaan halen.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, Ja dat kan het ook wel eens zijn, ik wacht nog even op andere reactie's.
Gezien dat je verhuis medewerker bent zal dit gaan over wat je bij de mensen thuis ziet of kan lezen