Kan je -als je vrijwillig- vast contract opzegt, aanspraak maken op ontslagvergoeding?

Stel je voor dat je * aantal jaar bij eenzelfde werkgever werkt. In eerste instantie drie jaar achter elkaar ieder jaar een jaarcontract. Daarna jarenlang een vast contract van 36 uur per week (0,9FTE). En je gaat (met wederzijds akkoord) het contract opzeggen (via UWV?) heb je dan alsnog recht op ontslagvergoeding? Ik weet wel dat er een 'rekensommetje' bestaat als je eenzijdig ontslagen wordt (dus als je baas jou ontslaat maar niet akkoord gaat) maar in dit geval wil ik zelf ontslag indienen.

Vroeger kende men de 'gouden handdruk' voor het geval je een 'goeie' werknemer was. Maar daar bestaan nu speciale regels daaromtrent.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

als je zelf ontslag neemt, heb je geen recht op ontslagvergoeding, tenzij je anders overeenkomt met je werkgever. je werkgever is echter nergens toe verplicht.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Stel je maar niet te veel voor over het verkrijgen van een ontslagvergoeding. Momenteel worden er amper gouden handdrukken uitgekeerd. De simpele reden is dat de werkgever die van je af wil simpel een reden verzint en met die smoes een vergunning vraagt aan het UWV, dat legt hem geen stro breed in de weg. De reden is dat het bijna elk bedrijf slechter gaat dan een aantal jaren terug.

Die gouden handdruk (waarvan het goud allang verbleekt is) wordt alleen toegekend door de kantonrechter in een zogenaamde 7:685 procedure, dit houdt in dat of de werkgever of de werknemer de kantonrechter moet verzoeken om de arbeidsovereenkomst wegens gewichtige redenen te ontbinden, alleen dan kan de kantonrechter bepalen dat er recht bestaat op vergoeding.

Als jij met wederzijds goedvinden de ontslagprocedure via het Uwv laat lopen is die weg afgesloten. Dus de enige weg die je kunt bewandelen is met je werkgever afspreken dat je een bepaald bedrag van de werkgever krijgt en dat vast laat leggen in een zogenaamde vaststellingsovereenkomst. Maar pas op laat je heel goed begeleiden door een arbeidsrechtadvocaat of win inlichtingen in bij het juridisch loket, want zo'n afspraak heeft ook invloed op je ww-uitkering.
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Maar als je zelf ontslag hebt genomen, krijg je toch ook geen WW?
Ceeve
10 jaar geleden
Nee niet bij eenzijdig ontslag, maar wel als je met je werkgever kunt overeenkomen dat je samen besluit om de arbeidsovereenkomst te ontbinden.