Krijg ik 's avonds als 17-jarige na bepaalde tijd in de horeca dubbel betaald?

Ik ben zeventien en werk in de horeca. Ik heb net gewerkt van 4 uur 's middags tot en met 11 uur 's avonds. Normaal zijn we om 9 uur gesloten, er was nu echter een feest waarvoor ik werd gevraagd.

Krijg je na een bepaald uur in de avond dubbel betaald in de horeca?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja ik in iedergeval wel, ik werkte dan van 21:00 tot 3:00 en kreeg dan 20 euro per uur plus bonus.
ronron1212
10 jaar geleden
Kreeg je dat boven op je loon?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Die bonus kreeg ze boven op haar loon van 20 euro.
ronron1212
10 jaar geleden
Is dat dan dubbel betaald of gewoon wat meer betaald voor 7 uur werken?
ronron1212
10 jaar geleden
bedoel 6 uur werken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot 3 uur werken is wel iets anders dan tot 11 uur....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20 euro per uur in de horeca plus bonus daar zullen veel mensen willen werken
ronron1212
10 jaar geleden
Ja zal wel fooi zijn en geen loon

Antwoorden (2)

Nee, bij de meeste Horecabedrijven niet, dat komt omdat het in de Horeca gewoon is, dat je tot laat werkt en in het weekend. Maar pak je contract er even bij, als er daar iets anders over in staat, dan natuurlijk wel. Volgens het CAO hoor je de eerste 150 overuren van de 36 urige werkweek je normale salaris te krijgen bij overuren, zijn het meer dan 150 uren, dan krijg je 150% uitbetaald. Reken dus even om met het urenaantal dat jij per week werkt, bij hoeveel uren overwerk jij recht hebt op 150%.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk niet dat een 17 jarige een werkweek heeft van 36 uur....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is wel zo, daarom heb ik erbij gezet dat Horecaman dit moet omrekenen naar de uren waarvoor hij een contract heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat het door jou bedoelde deel van de CAO echt niet opgaat voor scholieren! Dat zullen ze wel op een andere manier ingedekt hebben, het gaat hier alleen over overuren boven een NORMALE werkweek!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk geldt het CAO ook voor scholieren, tenzij hier een aantekening over in staat, of anders vermeld in je contract, dat is in hier waarschijnlijk niet het geval, dus geldt gewoon het CAO.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien moet je je gegeven link nog eens doorlezen, er staat in ieder geval niets over 36 maar over 38 uren in en 'De overwerkregeling treedt pas in werking als je in een kalenderjaar meer dan 2.184 uur hebt gewerkt. De toeslag is bij uitbetaling van de overuren 50%."
Computoon
10 jaar geleden
Die 2184 uur geldt bij een volledige werkweek. Bij minder arbeidsduur geldt dat de CAO-bepalingen naar evenredigheid worden toegepast dus werk je 'eerder' over.. Maar dan nog geldt dezelfde vergoeding in tijd of geld als voor een gewoon werkuur, niets extra's. Eén uur overwerk = één uur vrij of één uur uitbetaling. Pas als die 2184 uur vol is (met gewoon werk én overwerk) en niet vergoed kon worden in tijd of geld binnen een periode van 13 weken, krijg je recht op die 50% extra. Daar heeft onze scholier dus helemaal niets aan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Precies dat bedoelde ik ook computoon en ik snap niet hoe crea aan de gegeven informatie komt want die klopt niet met de bron?
Niet volgens de horeca-CAO van Koninklijke Horeca Nederland niet . Je werkgever mag natuurlijk wat gunstigers met je afspreken dan in die CAO staat. Die CAO is alleen verplicht van toepassing als je werkgever lid is van Koninklijke Horeca Nederland.

Overuren moeten volgens die CAO worden vergoed in vrije tijd en als dát niet lukt, moeten ze worden uitbetaald. Dit is de overwerkregeling:
"1. Overwerk wordt vergoed in de vorm van vrije tijd.
Voor 1 uur overwerk krijg je 1 uur vrije tijd. Aan het eind van het kalenderjaar word berekend of je overuren hebt gemaakt. Eventuele overuren dienen uiterlijk in de daaropvolgende 13 weken gecompenseerd te worden.
2. Als het niet mogelijk is om alle overuren binnen de periode
van 13 weken te compenseren in vrije tijd, moeten de nog resterende overuren binnen 4 weken na de 13 weken worden uitbetaald.
a. Tot en met 2.184 uren tegen 100% van het uurloon;
b. De overige overuren tegen 150% van het uurloon"

Pas aan het EIND van het jaar wordt dus gekeken of je overuren gemaakt hebt. En krijg je een uur vrij voor een overuur. Of een gewoon uurloon als vrij krijgen niet gaat. Dat moet binnen 13 weken geregeld zijn na afloop van dat jaar. Pas dan gaat de regel gelden van punt 2 hierboven maar die zal voor een bijbaan waarschijnlijk nooit van toepassing zijn.

Voor iemand die fulltime in dienst is, geldt dat sprake is van overwerk boven 1976 per kalenderjaar (52 weken x 38 uur/week). Dat zul jij niet werken en dan gelden de regels naar evenredigheid (52 * aantal uren volgens contract). Als je een halfjaarcontract hebt wordt het uiteraard (26 * aantal uren volgens contract).
Computoon