wat houd een toelatingstest in voor mbo niveau 1?

ik ben angela 21 jaar oud en en wil terug naar ik heb me school niet kunne afmaken omdat ik zwanger werd heb nu 2 kinderen en wil terug studeren heb alleen een paar probleempjes ik heb een lager iq als gemiddelt en heb discalculatie. nu ben ik heel bang dat ik de test niet door kom dus wil graag wat tips dat ik me voor kan bereiden

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik snap niet wat voor test dit zou moeten zijn.
Voor MBO is niet altijd een test verplicht, lees mijn antwoord op deze vraag maar:
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/onderwijs/mbo-school-hoef-instaptoets-intake.447444#1476902
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap nog wel meer niet: voor een MBO1 opleiding is nooit een test nodig. Soms voor 2 (als er ook een MBO1 is) en wel voor 3/4 als je geen vmbokader/t hebt.

Antwoorden (1)

Beste Angela,

Volgens mij bieden veel onderwijsinstellingen ook een voorbereidende cursus aan voor de 21+ toets. Waar en wat wil je studeren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
De 21+ toets is voor het HBO. Niet voor MBO 1
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik krijg een intake plus een test bij hotel & toerisme in amsterdam maar niveau 1 is special voor mensen die geen diploma hebben gehaalt
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik begrijp ook in dit geval, dat zo'n test niet verplicht is:
http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/vragen-en-antwoorden/wat-zijn-de-toelatingseisen-voor-het-middelbaar-beroepsonderwijs-mbo.html Maar wat je kan doen, is contact opnemen met de school waar je de opleiding wilt gaan doen. En vragen wat deze test inhoud. Misschien kan je dan voor jezelf wat rust creëren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ja ga ik is doen dankje voor de tip!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb net gebeld en ik krijg een nulmeting toets en een opdracht in de richting van de studie weten jullie wat een nulmeting toets is?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ze gaan daarmee bepalen wat je niveau nu is, zodat ze tijdens de opleiding kunnen meten hoeveel je vooruit bent gegaan. Dus nulmeting=beginniveau. Maar zoals je al zegt is MBO1 juist bedoeld voor mensen die geen middelbare school-diploma hebben gehaald. Je moet het zien als een opstap naar een MBO2-opleiding of hoger. Waarschijnlijk krijg je ook extra begeleiding. De meeste mensen met wie je in de klas zit, hebben waarschijnlijk ook een leerprobleem of andere moeilijkheden. Maak je dus niet druk, het gaat je vast lukken. Heel goed van je dat je weer naar school gaat!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dankje hoop dat ik indd word aangenomen wil graag een goed voorbeeld zijn voor me kinderen en niet voor eeuwig huisvrouw zijn
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hartstikke goed van je. Je kunt ook makkelijker werk vinden als je een diploma hebt, en het is gewoon ook léuk om iets te doen waar je goed in bent. Om met collega's te werken en het gevoel te hebben dat je echt meedraait in de maatschappij. Thuis voor je kinderen zorgen is natuurlijk óók heel zinvol en ontzettend belangrijk, maar het is vaak goed voor een mens om daarnaast ook nog andere dingen te doen. Maar voor een opleiding van niveau 1 gelden geen ingangseisen, volgens mij kan iedereen daar zo mee beginnen. Of je moet echt zo slecht leren dat je alleen maar speciaal onderwijs kunt volgen, maar dan nóg is er met extra begeleiding vaak wel veel mogelijk. Daarom is die toets die jij doet een meting en geen echte test. Pas als tijdens de opleiding blijkt dat je geen enkele toets kunt halen, kun je zakken of worden afgewezen. Maar het zal vast wel lukken, je begint natuurlijk expres een stapje lager dan mensen die wél een diploma hebben, zodat het niet te moeilijk is. Maar als je denkt dat je toch extra hulp of begeleiding nodig hebt, kun je dat aangeven bij je aanmelding. Dan kan de school je vertellen hoe ze je kunnen helpen. Hoe ver ben je gekomen op de middelbare school, en wat voor niveau deed je daar?