Mag de werkgever werktijden en dagen veranderen?

Ik werk bij een werkgever en we hebben altijd met een jaarrooster gewerkt tot volle tevredenheid van alle collega\'s. Iedereen wist waar hij aan toe was, makkelijk met afspraken en oppas e.d.

Nu heeft de werkgever een programma aangeschaft die het plannen overneemt. Werkgever tevreden, wij ontevreden. Natuurlijk willen we meewerken alleen dit gaat een beetje over de rug van de werknemer.

Veranderingen die er zijn;
* Men weet maar 4 weken van te voren welke dagen men moet werken. ( Zeer lastig met kinderopvang)
* Plannen gaat volledig random, geen regelmatigheid te ontdekken. (dag/avonddiensten)
* Mensen met b.v. een parttime contract staan de ene week vrij en een andere week 40 uur of meer te werken. ( Is gewoon bijna niet in te delen voor werkende moeders. Zij kiezen vaak niet voor niks een parttime baan)

Andere nadelen zijn dat je geen diensten meer kan/mag ruilen. De werktijden zijn veranderd. Als je een dag niet kan mag je dat 4 weken van te voren aangeven dan zal het systeem daar rekening mee houden alleen dit kost je dan altijd een vrije dag.

De vraag is dus eigenlijk, mag dit wel zomaar? De meeste werkten met vaste dagen iedereen in elk geval langer dan 1 jaar.Is het toegestaan om de ene week 8,8 uur te moeten werken en de volgende week 42,5 en de week erna weer 8,5. Werkgever geeft aan dat het geen probleem is en dat hij daar het recht toe heeft. Hij vindt dat wij flexibel moeten zijn (contract) en dat we per maand aan het aantal uren moeten komen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is er een ondernemingsraad en is het daar besproken? Als de OR heeft ingestemd, sta je minder sterk, maar mag het nog niet zo maar.
Is er geen OR dan sta je sterker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is zo'n idioot grote verandering dat ik met z'n allen zou gaan protesteren. Hier kan niemand mee leven, zeker die parttimers niet.

Antwoorden (1)

In principe mag een werkgever niet zonder overleg van het ene op het andere moment jouw arbeidsvoorwaarden veranderen. Dus ook niet de tijden waarop je normaal werkt.

In de praktijk gaat het in dergelijke situaties om een belangenafweging tussen werknemer en werkgever: als je werkgever je een redelijk aanbod doet, mag je dat niet zomaar weigeren. Zeker niet als je werkgever een ‘reëel belang' heeft bij een wijziging van de arbeidsvoorwaarden.

Rechters oordelen erg wisselend over de vraag of werkgevers rekening moeten houden met privéomstandigheden van werknemers. Op 9 juni 2010 oordeelde de Utrechtse kantonrechter in een dergelijk geval dat het belang van de werkneemster zwaarder woog dan dat van de werkgever.

Het bedrijf waar zij sinds 1988 in dienst was, besloot in 2006 over te stappen op ploegendiensten. In plaats van één vaste dienst overdag, moesten de werknemers voortaan de ene week van 7.45 tot 16.15 uur (ochtenddienst) en de andere week van 15.45 tot 24.00 uur werken.

De werkneemster vond de middagdiensten (15.45 - 24.00 uur) echter bezwaarlijk omdat zij dan haar twee kinderen van vijf en negen jaar niet meer zou zien. Als zij thuiskomt, slapen zij al en als zij naar haar werk gaat om 15.45 uur zijn de kinderen nog op school.

De werkgever vindt de roosterwijziging echter belangrijk omdat die volgens hem zorgt voor een beter bedrijfsresultaat. De kantonrechter oordeelde toch dat het belang van de werkneemster groter was. Zij en haar man hebben immers hun werktijden op de schooltijden van de kinderen afgestemd. Het belang van de werkgever moest hier wijken voor dat van de werkneemster.

Er zijn weliswaar werknemers met een gezin. Een eventuele rechtszaak ik te overwegen.