mag een werkgever je verplichten 7 uur aan een stuk te werken?

op mijn werk moet ik regelmatig opstarten, vaak begin ik dan al tussen 7 uur en kwart over 7. en begin gelijk als ik binnen kom terwijl ik pas kan in klokken als de maneger de computer heeft opgestart. het kom ook regelmatig voor dat ik voor 9 uur al met pauze moet. mijn pauze is een half uur. maar als ik tot 4 uur moet werken betekend dit dat ik soms 7uur aan een stuk door moet werken. mag dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je meer dan 5, 5 uur per dienst werkt moet het werk onderbroken worden door een pauze van 1/2 uur die ook verdeeld kan worden in 2x een kwartier. Zo zegt de Arbeidstijdenwet het in mijn eigen woorden.

In die wet zie ik echter geen voorschrift om die pauze op de helft van de werkdag te plaatsen, er staat niets in over het onderbrekingsmoment of over het gelijkmatig verdelen van een pauze over de werkdag.
Mijn conclusie: wat je werkgever doet is niet verboden - je krijgt immers de pauze waarmee het werk wordt onderbroken - maar het gaan in tegen het 'gezond verstand' waarmee je zo'n regel moet lezen. Ga in overleg met je werkgever om die pauze op een ander tijdstip te krijgen omdat hij zo niet veel nut heeft.
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
op mijn werk kijken ze naar de drukte als er geen gasten binnen zijn worden we al heel vroeg met pauze gestuurd van wegen de productiviteit. maar het komt soms ook voor dat ik een half uur voor ik klaar ben met pauze moet omdat het "te druk" is binnen. en het gebeurt ook dat wij terug geroepen worden omdat hetineens druk
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
sorry mijn reactie was nog niet klaar klikte verkeerd. het gebeurd dus ook dat ik van pauze terug geroepen word omdat het ineens druk wordt. maar ik meen ook ergens gelezen te hebben dat je na 5,5 uur gewerkt te hebben verplicht een half uur aan een gesloten pauze moet hebben maar dit klopt dan niet??
Computoon
10 jaar geleden
De aaneengesloten pauze is niet verplicht, het mag ook 2x 1/2 zijn (tenzij de CAO zou stellen dat het aaneengesloten moet zijn.) Dat je 30 minuten (totaal) pauze moet hebben als je een dienst van 5,5 uur hebt staat in de wet maar ik heb daar niet in gevonden dat die pauze opgenomen moet worden na 5,5 uur werk. (Dat zou voor bijv. winkels/fabrieken nogal onpraktisch zijn.) Dat je teruggeroepen wordt als het ineens druk wordt, lijkt me niet in de geest van de Arbeidstijdenwet. De bedoeling is nu net dat je even tot rust kunt komen. Dat halve uur pauze mag ook niet versnipperd worden over 6 x 5 minuten, om maar wat te noemen.

Andere antwoorden (1)

Nee. Onder normale omstandigheden mag iemand niet langer dan 5 uur achter werken, en dan moet er een pauze van tenminste een half uur zijn. Maar het kan zijn dat in jouw CAO andere regels staan, want het is misschien ergens noodzakelijk om.
Amadea