Mag je werkgever je periodiek stopzetten?

Ik zit nog niet op mijn maximum qua salaris. In de personeelsgids staat dat je bij goed functioneren een stap erbij kunt krijgen. Bij collega's die een jaar geen goede beoordeling hadden is er dat jaar ook inderdaad geen stap bijgekomen. Nu zijn mijn beoordelingen altijd goed geweest. Nu werd mij (en meerdere collega's) in januari dit jaar verteld dat we er geen stap bij krijgen om bedrijfs economische redenen. Collega's die wel al op hun maximum zitten ondervinden hier geen hinder van, maar collega's die nog wel de mogelijkheid hebben (hadden) om te groeien dus wel. Mag je zomaar zeggen dat werknemers, ondanks goede beoordelingen, geen stap krijgen? En is dit dan geen discriminatie op de werkvloer want collega's op hun maximum leveren dus niets in.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

je schrijft het zelf al in de personeelsgids staat dat je bij goed functioneren een stap erbij kunt krijgen. De werkgever kan dus bepalen dat er geen stap bij komt dat mag en dat doet hij dus nu ook.
10 jaar geleden
Het hangt ervan af hoe het precies geformuleerd is in de personeelsgids.

Staat er iets als 'werknemer krijgt bij goed functioneren per (datum) de eerstvolgende periodiek uit zijn salarisschaal of 'werknemer kan bij goed functioneren de eerstvolgende periodiek uit zijn salarisschaal krijgen'? Dat maakt nogal verschil.

Als dat eerste er staat er nog goed op letten dat er niet ergens (in een zeer klein lettertype) iets staat als: 'de directie kan besluiten dat ook bij een goede beoordeling de eerstkomende periodiek niet wordt verstrekt'. Maar in zo'n geval heb je weinig aan zo'n overzicht.

Als een algemeen verbindende verklaarde CAO van toepassing is, waaruit de salarisschalen afkomstig zijn, kan de werkgever er niet onderuit die te volgen.

Ook al krijg je er geen periodiek bij, hopeljk corrigeert de werkger wel jaarlijks de salarissen voor de inflatie, ook al is dat helaas geen wettelijke plicht.
Computoon