Is de manager verplicht om de airco te maken?

Beste meneer,mevrouw,

Ik ben op dit moment werkende bij een Fastfoodrestaurant,
ik werk op de afdeling waar je broodjes maakt, frietjes etc.
De airco is al een tijdje kapot bij ons, en iedereen die daar werkt ( Werknemers) vinden dat ie ook vervangen moet worden,
maar wanneer de Manager wordt aangesproken over dit probleem dan zegt ie dat het niet hoeft.
Terwijl nogmaals iedereen wil dat het vervangen moet worden en even voor de duidelijkheid het wordt meer dan 35 graden daar.

Wat moet ik nu doen?

Met vriendelijke groet,
Joshua

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
3.9K

Het beste antwoord

Nee, verplicht is hij daartoe niet.
Ik heb bij de Arbeidsinspectie gewerkt en daar kwamen ieder jaar in de zomer klachten over te warme werkplekken (en iedere winter klachten over te koude werkplekken..........trouwens)
Maar als iedereen last heeft van de warmte moet hij wel maatregelen nemen.
Maar daar hoort geen verplichte airco bij.
En omdat prestaties van werknemers minder worden als ze last hebben van hitte,
is het nemen van maatregelen ook in zijn eigen belang.
Dus laat hem deze informatie lezen.

Voorschriften uit de Arbowet

Het Arbobesluit (artikel 6.1) bepaalt dat de temperatuur op de werkplek niet nadelig mag zijn voor de gezondheid van de werknemer. Hoewel er geen specifieke temperaturen genoemd worden, is wel bepaald dat werkgevers er alles aan moeten doen om gezondheidsklachten en -schade te voorkomen. Als werken bij een hoge temperatuur niet voorkomen kan worden, moet de werkgever:
nagaan of werken in de warmte wel noodzakelijk is
de duur van werkzaamheden in de warmte verkorten
werkzaamheden afwisselen met werk op een koelere plek
koele dranken aanbieden
persoonlijke beschermingsmiddelen beschikbaar stellen

Wat is te warm?
Niet alleen de omgevingstemperatuur bepaalt of we het warm hebben, ook de relatieve luchtvochtigheid, de luchtsnelheid, de warmtestraling, de kleding en de fysieke inspanning spelen een rol. Hoe hoger de relatieve luchtvochtigheid, hoe minder makkelijk ons zweet verdampt, waardoor de koelende werking van het verdampen tekortschiet. Maar ook de mate van inspanning is bepalend. Zo zal iemand met een zittend beroep het minder snel warm krijgen dan iemand die zware lichamelijke arbeid verricht.

Lees ook de rest van dit artikel en laat dat ook zien aan jouw werkgever.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Misschien is een link naar de wettelijke regeling, het "Arbeidsomstandighedenbesluit", en het genoemde artikel 6.1 handig: http://wetten.overheid.nl/BWBR0008498/geldigheidsdatum_31-07-2013
http://wetten.overheid.nl/BWBR0008498/Hoofdstuk6/Afdeling1/Artikel61/geldigheidsdatum_31-07-2013 "Artikel 6.1. Temperatuur 1. Rekening houdend met de aard van de werkzaamheden die door de werknemers worden verricht en de fysieke belasting die daar het gevolg van is, veroorzaakt de temperatuur op de arbeidsplaats geen schade aan de gezondheid van de werknemers, 2. Indien door de temperatuur op de arbeidsplaats of door ongunstige weersomstandigheden toch schade aan de gezondheid van de werknemers kan ontstaan, worden persoonlijke beschermingsmiddelen ter beschikking gesteld. Indien de ter beschikking gestelde persoonlijke beschermingsmiddelen schade aan de gezondheid niet kunnen voorkomen, wordt de duur van de arbeid in een zodanige mate beperkt of wordt de arbeid met een zodanige frequentie afgewisseld door een tijdelijk verblijf op een plaats waar een temperatuur heerst als bedoeld in het eerste lid, dat geen schade aan de gezondheid ontstaat."
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voor het voedsel lijkt het me ook niet bevorderlijk...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Super antwoord ! Bied wel even mijn excuses aan voor me LATE reactie... Sorry !

Andere antwoorden (1)

wat u kan doen is de Arbeidsinspectie inschakelen. De Arbeidsinspectie kan dan een bezoek brengen aan de werkplek en beoordelen, of de werkgever voor een veilige werkplek zorgt. Te warme temperaturen kunnen immers leiden tot ongezonde situaties. Welke temperatuur nog acceptabel is, verschilt per werkplek. Een hoge temperatuur kan verder invloed hebben, op hoe vaak en hoe lang er gepauzeerd moet worden en welke dienstkleding er verstrekt moet worden.

Toegevoegd na 37 seconden:
Het is dus zo niet te zeggen, of de airco gerepareerd moet worden, of niet.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedoel je de Inspectie SZW? (voorheen Arbeidsinspectie)
Die doen daar niks aan hoor.
Die worden ieder jaar overstroomd met dit soort klachten en dat
is niet bij te houden.