Kan ik verplicht worden op teambuilding mee te gaan BUITEN kantooruren?

Onze jaarlijkse teambuilding (sinds vorig jaar) valt altijd in het weekend - van vrijdag tot en met zondagavond. Kan ik hier verplicht worden om mee te gaan ook al heb ik een leidinggevende functie?

Er zijn drie redenen waarom ik dit vraag:

- Mijn vrouw is dan 8 maand zwanger en ik zie een uitje niet zo zitten.
- Ik ben kapitein van een sportploeg die altijd speelt op zondagnamiddag waar ik dus ook leiding moet geven.
- Wij krijgen geen inhaalrust en moeten de maandagmorgen gewoon terug op kantoor zitten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (3)

Volgens mij kan je werkgever je hier niet toe verplichten als het buiten werktijd is, tenzij dit is afgesproken in je arbeidsovereenkomst of is opgenomen in je functieomschrijving. Zie ook http://www.hrbase.nl/forum/topics/verplichting-personeelsuitje
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een werkgever kan een personeelsuitje (informeel samenzijn) niet verplichten.

Deze vraag is tevens al beantwoord op een andere goeievraag.nl vraag. Zie hiervoor de link hieronder voor meer details
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verplicht teambuilden.... Staat het in je contract dat je verplicht bent om buiten kantooruren mee te gaan? Ik zou het maar eens nakijken. Want ik heb er nog nooit van gehoord dat het verplicht is. Bijscholen.. ja dat kan je werkgever verplicht stellen, maar teambuilden.. Ik vind het zelf iets dat teveel afgedwongen wordt als het op een belerende manier wordt georganiseerd en gestructureerd dan is de draagkracht ook weg... genoeg mensen doen mee met hun masker op zoals ze dat in hun werkhouding ook soms hebben daar breek je niet doorheen.

Misschien kun je aangeven dat je dit jaar overslaat omdat je vrouw hoogzwanger is en je graag nu bij haar in de buurt bent. Dan heb je geen eens gelogen. Gewoon open kaart spelen.
Wat betreft je sportploeg als je echt veel zin had om deel te nemen aan de teambuilding had je vast een keertje daar kunnen overslaan ;-).