Hoe kan het dat je je beter moet melden van de bedrijfsarts, maar je niet hoeft te gaan werken?

Een van mijn familieleden moest vanmorgen naar de bedrijfsarts. Zij moet zich nog vandaag beter melden bij haar bedrijf, maar ze hoeft maandag niet te gaan werken. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

Een heel vreemde situatie. Als je je vandaag beter moet melden, moet je ook weer aan de slag.

Ik zou de bedrijfsarts toch vragen om een nadere motivatie daarvan.

Het kan namelijk (let op: kan, niet hoeft) betekenen dat er iets anders speelt: namelijk dat de bedrijfsarts en werkgever van mening is dat er sprake is van een verstoorde werkrelatie en dat er wordt aangestuurd op een ontslagprocedure.

Zo'n procedure kan alleen in gang gezet worden als de werknemer hersteld wordt gemeld. Lees vooral goed de toelichting hierover op infonu.nl (bron toegevoegd)

Toegevoegd na 3 minuten:
Edit: mocht er een andere legitieme reden zijn, zoals het nog niet beschikbaar zijn van aanpassingen aan de werkplek of vervangend werk, dan dient de Bedrijfsarts jou daar gewoon over te informeren .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat kan allerlei oorzaken hebben, maar het meest waarschijnlijke lijkt mij, dat ze niet kan gaan werken, omdat er thuis iets speelt, dat er iets opgelost moet worden, of dat ze iemand moet verzorgen in of om huis. Vraag haar waarom ze niet hoeft te gaan werken, misschien kun je haar wel ergens mee helpen, maar misschien wil ze het je niet vertellen, in dat geval zul je dat moeten respecteren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
een hoop veronderstellingen maar beter melden is werken en anders wordt het vrije dagen opnemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Niet als het om een re-integratie gaat en het bedrijf de functie op maandag niet vrij heeft, dan moet het bedrijf gewoon het loon doorbetalen.
ronron1212
10 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat het een re integratie is ze moest zich beter melden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit kan wel het geval zijn, als ze door de spanning en de stress, die wordt veroorzaakt, als ze gewoon moet gaan werken, wel langdurig ziek kan worden, het bedrijf kan dus om die reden wel doorbetalen als ze thuis blijft, om meer financiële schade te beperken.
ronron1212
10 jaar geleden
waarom hoeft ze dan niet te werken maakt het antwoord geven iets makkelijker.
Dit heeft vaak te maken met de re-integratie, het bedrijf heeft dan een passende functie maar om één of andere reden is de functie aanstaande maandag nog niet vrij.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
graag een bron hiervoor beter is beter. re-integratie begint al als je nog niet helemaal beter bent.