Wat is het verschil tussen de Hbo studies: Werktuigbouwkunde en elektrotechniek?

Aankomend jaar ga ik wtb of elektro volgen op het hbo, maar vindt het moeilijk om een keuze te maken tussen deze twee. Daarom wil ik graag weten wat echt het verschil is tussen een Werktuigbouwkundige en een elektrotechnicus?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (2)

Elektrotechniek is echt alleen maar met elektriciteit. Draadjes en die dingen enzo, maar ook software maken voor computers hoort hierbij. Werktuigbouwkunde is hoe de dingen in elkaar zitten. Waaruit bestaat een vliegtuig? Hoe maak je het? Hoe werken de motoren? Hoe onderhoud je die motoren? meestal als je je diploma werktuigbouwkunde hebt, ga je mensen aansporen iets te laten maken, of je maakt een plan hoe iets in staat is(onderhoudsplan). Werktuigbouwkunde is over het algemeen iets breder, hoewel elektrotechniek iets meer gespecialiseerd is. Enfin, wat je wilt gaan kiezen ligt helemaal bij jezelf. Welke kant wil jij later op? Ik wil zelf piloot worden, en ik ga daarom ook hts werktuigbouwkunde doen(hoeft niet maar ik heb dan een hbo opleiding om op terug te vallen). Wil je iets doen wat met elektriciteit te maken heeft, dan kan je beter elektrotechniek doen. Ik hoop je hiermee geholpen te hebben :) succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Elektotechniek is erg veel programmeren. Programmas maken en beheren, die eletronische systemen aansturen. Maar uiteraard leer je ook zelf eletrische apparaten opbouwen.

Werktuigbouw is naast theorie ook veel praktijk. Je leert hoe je een een product maakt, welke natuurkundige- en wiskundige theorie hier bij hoort ( krachten berekenen bijv), materiaalkunde en je leert het ook te maken. Je leert bij de praktijklessen bijv ook lassen, met de draaibank werken etc.

Beide studies zijn wel pittige studies.
AlphaLimaSierra