ik ben in het midden van de maand beginnen werken. Zal ik mijn loon uitbetaald krijgen aan het einde van de maand?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
20K

Antwoorden (3)

dit ligt aan je werkgever. ik krijg altijd mijn loon een maand later, dus de eerste maand kreeg ik niets. waarschijnlijk wordt het bedrag bij je vokgende loon opgeteld, maar het ligt echt aan je werkgever, overal is het weer anders. kan je niet iets in je contract er over terugvinden?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans is aanwezig dat je niet 'verloond' kan worden door de salarisadministratie omdat je daarvoor 'te laat' in dienst bent gekomen. Als de salarisadministratie buiten de deur wordt gedaan moeten gegevens vaak al voor (bijv.) de 10e aangeleverd worden om ze nog diezelfde maand te kunnen meenemen. Het gevolg zou zijn, dat je niets krijgt.

Hier is natuurlijk een oplossing voor. Als deze niet wordt aangeboden, kun je ernaar vragen: een voorschot. De financiële administratie maakt dan een bedrag over naar je bankrekening wat ongeveer overeenkomt met het nettoloon dat je normaliter gehad zou hebben. Dit wordt natuurlijk ook doorgegeven aan de salarisadministratie.

Op de eerstkomende loonstrook daarna worden dan de gewerkte dagen van de 'oude' maand in de bruto-nettoberekening meegenomen en onderaan zie je dan een 'minbedrag' staan met een omschrijving als 'voorschot'. Hetgeen te weinig uitbetaald was over die oude maand, krijg je dan alsnog en als er te veel was uitbetaald wordt dat verrekend met het netto uit te betalen salaris van de lopende maand.
Computoon
10 jaar geleden
Als je een oproepkracht bent, zullen de uren die je in de tweede helft v/d maand gewerkt hebt pas aan het eind van de volgende maand verloond/ uitbetaald worden. Heb je echter een gewone dienstverband, dan zou je in principe je geld aan t eind v/d maand moeten krijgen. Weliswaar geen maandsalaris, maar wel over de periode van dag 1 tot eind v/d maand ( dus half maandsalaris). Als je werkgever de salarisadministratie heeft uitbesteed, dan kan hij eventueel een aanvullende mutatie doorgeven, mocht je net na de datum waarop hij uiterlijk de mutatie doorgeeft, in dienst zijn getreden. Een voorschot vragen is altijd een optie, hou wel rekening mee dat je eerst volgende salarisuitbetaling minder ontvangt!