Hoe oud moet je zijn om kassa te draaien?

ik dacht 15 maar mijn ouders zeggen 16.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
22K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Om kassa te mogen draaien in een supermarkt moet je 16 jaar zijn. Vakkenvullen mag je al vanaf 15 jaar.

Het beste antwoord

Je moet daarvoor 16 jaar zijn.
in de nederlandse wet staat dat het niet mag:

Kinderen van 15 jaar mogen zelfstandig licht niet-industrieel werk doen. Dit is werk zoals vakken vullen in een supermarkt of reclamedrukwerk bezorgen. Er zijn ook werkzaamheden die 15-jarigen niet mogen doen.

Licht niet-industrieel werk 15-jarigen
Kinderen van 15 jaar mogen licht niet-industrieel werk doen, zoals:

lichte werkzaamheden in een winkel, bijvoorbeeld vakken vullen of helpen bij het inpakken;
lichte werkzaamheden in de landbouw, zoals groenten en fruit plukken, lichte oogstwerkzaamheden, het voeren van kleine dieren;
avondkranten en reclamedrukwerk bezorgen. Voor het bezorgen van ochtendkranten gelden extra regels;
lichte werkzaamheden, bijvoorbeeld bij een manege, op een camping, in een speeltuin, in een pretpark, in een bowlingcentrum, in een museum;
(hulp)werkzaamheden in de horeca, zoals het helpen bij het bedienen, bijvoorbeeld in een kantine of restaurant. Als er ergens alcohol wordt geschonken, mag een kind van 15 jaar daar niet werken;
meewerken aan een uitvoering (bijvoorbeeld een modeshow lopen, toneelspelen of in een reclamespotje spelen). Onder bepaalde voorwaarden mogen jongeren van 15 jaar meewerken aan uitvoeringen, zonder toestemming van de Inspectie SZW.
Verboden werkzaamheden 15-jarigen
Kinderen van 15 jaar mogen niet:

werken in een fabriek;
werken met of in de omgeving van machines;
werken met gevaarlijke en/of giftige stoffen;
dingen tillen die zwaarder zijn dan 10 kilo;
dingen duwen of trekken van meer dan 20 kilo;
achter de kassa werken;
vrachtwagens laden of lossen;
werken in de horeca als daar alcohol wordt geserveerd.