Mag je op basis van overuren naar huis gestuurd worden?

Onlangs hoorde ik dat mijn 1 jarig contract niet verlengd gaat worden, deze loopt 31 Augustus af.
Ik heb ongeveer 700 overuren staan en daarom zit ik nu al thuis!
Mag mijn werkgever mij om die reden naar huis sturen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Ja dat mag als je contract is opgezegd en dus niet wordt verlengd. Je hebt zoveel overuren staan dat je die je nog moeten worden betaald. Het zijn wel erg veel overuren voor nog geen jaar werken.
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Als je werkgever dit niet wil dan kan dat niet. Je krijgt nu gewoon vrij tot het eind van je contract en krijgt dan uitbetaald wat je daarna nog aan uren hebt staan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Overuren worden zwaarder belast, wat betekend dat je netto niet veel overhoud. Is voor je baas en jezelf vaak niet gunstig. Wil je niet stilzitten informeer dan eens naar vrijwilligerswerk :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat is de keuze van de werkgever volgens mij, dan zou je even je contract of cao na moeten kijken. En wil je dan nog wel werken voor de baas die je aan de kant zet? Desnoods zoek je een andere baan, dan profiteer je het meest (dubbel salaris), maar ik weet niet of je huidige baas nu het recht heeft om je nog op te roepen.
ronron1212
10 jaar geleden
Pils per saldo wordt je niet zwaarder belast. Je betaald belasting naar bruto inkomen en niet over wat anders.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als in je contract staat dat tijd moet worden opgenomen als tijd staat je werkgever in zijn recht wanneer hij je met verlof stuurt. Wel even zelf goed uitrekenen of deze uren overeenkomen. Is hij namelijk te laat geweest met je weg te sturen en houdt je na je vrije dagen en einde contract nog uren over is hij volgens mij wel verplicht deze uit te betalen. Dus kijk even na of hij aan alle uren komt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, roepen dat iets onjuist is en niet nader verklaren helpt iets. 'Volgens mij' staat ook niet voor niets in een reactie. Ik geef hier geen antwoorden ;-)
Voor mijn bovenbuurman. Het contract is niet opgezegd!!!
Het eindigt gewoon van rechtswege. Dat is iets heel anders.

Wat betreft de overuren. Dat is iets heel anders als verlofuren. Daar heb je als de werkgever dat niet wil geen recht op.
Overuren zijn geen 100% uren maar uren met(Afhankelijk van de voorwaarden) een hoger percentage.
Bij overwerk is de werkgever in de basis verplicht deze uit te betalen. Het is juist andersom dat als je het als vrij wilt opnemen hij eerst akkoord moet geven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De gemaakte overuren dienen te worden gecompenseerd in tijd of in geld. Artikel 8 lid 2 van de cao horeca bepaalt dat overwerk in de vorm van vrije tijd (voor ieder overuur, één uur vrije tijd) moet worden gecompenseerd in de daarop volgende periode van dertien weken (dus in de maanden januari tot en met maart) na het desbetreffende kalenderjaar.

Als het niet mogelijk is om alle overuren binnen de periode van 13 weken te compenseren in vrije tijd, dan moeten de nog resterende overuren binnen 4 weken na deze 13 weken worden uitbetaald:
•de eerste 208 overuren tegen 100% van het uurloon; en
•de overige overuren tegen 150% .

De overwerkregeling treedt pas in werking als je in een kalenderjaar meer dan 2.184 uur hebt gewerkt. De toeslag is bij uitbetaling van de overuren 50%.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In één van de reactie's van vs op het antwoord van ronron.
Wees blij toe dat die werkgever er vrije dagen voor terug geeft.
Als hij ze uitbetaald val je in een hogere belasting groep en krijg je veel belasting over. En dan heb je grotendeels voor de belasting gewerkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ha, daar is het fabeltje weer.... Je wordt in eerste instantie op een hoger/hoogste tarief uitbetaald maar als dat onterecht was krijg je dat gewoon terug volgend jaar. Als het wel terecht is komt dat gewoon omdat je al genoeg loon hebt gehad in het lagere tarief en het belastingvrije bedrag al gehaald is. Verder: je betaalt nooit meer dan 50% belasting, vaak is het 43%. Normaal iets van 37% als je een laag loon hebt maar omdat je tot 5700 belastingvrij mag verdienen lijkt die 37% veel lager.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Stel dat je een heel jaar lang 30 uur per week werkt en daar een X bedrag netto over krijgt. Stel dat je hetzelfde jaar 31 uur per week werkt en daar een X+Y bedrag voor krijgt. Als je nu dat eerste jaar weer neemt en in de laatste maand 52 overuren draait dan heb je uiteindelijk ook het bedrag X+Y in handen, precies hetzelfde als 31 uur per week werken het hele jaar door.