Wat voor niveau kan ik aan als me verstandelijke capaciteiten ruim boven gemiddeld mbo niveau 3 zijn gemeten en welke studierichting kies ik?

Dat me verstandelijke capaciteiten ruim boven gemiddeld zijn is een citaat uit het psychologisch rapport.
daarbij scoorde ik het beste op: algemeen leervermogen, snelheid van denken, cijfermatige capaciteiten en gemiddeld op verbale capaciteiten, ruimtelijk inzicht en het slechtst op praktische technische inzicht.
Als ik dat laatste een keer geoefend had was het waarschijnlijk wel wat hoger geweest denk ik doordat, ik op internet nu wel gemiddeld scoor hiermee.

Ik heb het gevoel dat ik de test veel te gehaast gemaakt heb daarom, heb ik ook denk ik het hoogst gescoord op snelheid van denken.

Wat zou de beste studierichting zijn op basis van me capaciteiten? (HBO, MBO)

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat voor middelbare school doe je nu of waar ben je mee klaar?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat vraag ik omdat je wel hbo kan willen maar daar wel een vooropleiding voor moet hebben en als je dat niet zegt kan ik ook geen traject voor je uitstippelen. Verder: wat wil je worden? Welke richting?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb een mavo diploma maar, ik ben van plan om een 21+ toets te gaan maken om toegelaten te kunnen worden voor HBO. Ik ben trouwens wel begonnen met havo maar ging toendertijd niet zo graag naar school.
Amadea
10 jaar geleden
Waaruit blijken jouw capaciteiten in de praktijk dan, waar ben jij goed in, wat vind je leuk om te doen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Zo'n test zegt weinig over doorzettingsvermogen en andere dingen. Ik ken genoeg mensen met een VWO IQ die nu lopen te rommelen op de MAVO of daar uiteindelijk zijn aanbeland. Met die test moet een HBO erin zitten maar of je de HBO kan afmaken ligt aan andere dingen. Waarom ben je niet gewoon een MBO4 opleiding gaan doen en daarna HBO?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat, ik twee keer een verkeerde studierichting gekozen had uit naïviteit. En ik ben daarna gewoon gaan werken omdat ik het geld wel goed kon gebruiken. Ik weet nog niet echt waar ik goed in ben omdat ik altijd heb gewerkt onder me niveau (ongeschoold werk) en alles dus best wel simpel was om te doen. Alleen uit de testuitslagen kan je opmaken waar ik goed in zou kunnen zijn. Ik zat te denken aan bedrijfseconomie of bedrijfskundige informatica maar, dat lijkt me wel lastig zonder voorkennis zoals mensen met mbo-4 dat dan hebben.

Antwoorden (1)

Op basis van je test moet je inderdaad HBO aankunnen, er zit maar 1 niveau tussen HBO en MBO3 dus als jouw niveau ruim boven MBO3 zit kom je op HBO.

Om een grotere kans te hebben adviseer ik je om eerst op HAVO niveau economie te doen via bijv de LOI of VAVO zodat je het gat tussen je mavo diploma en het HBO een beetje opvult, zeker gezien je interesses.