Ik wil graag stewardess worden maar ik heb dyslexie , kan ik dan wel stewardess worden?

Ik ben meisje van 16 en zit nu in vmbo-3 volgend jaar ga ik naar vmbo-4. Ik wil graag nadat ik mijn vmbo diploma heb gehaald stewardess opleiding doen. Maar ik vraag me dus af of dat mogelijk is voor mij , want ik heb dyslexie. Ik heb niet zware dyslexie mijn probleem zit zeg maar in de spelling, lezen gaat me prima af.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (3)

Het zal om je talen gaan, die moet je wel goed spreken dus als je geen problemen hebt met Engels spreken en verstaan en als je ook nog in een andere taal examen doet is er geen probleem.

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie: een extra taal is een pre, je wordt dan eerder aangenomen maar het spreken van Engels is voldoende dus dat komt wel goed. Alleen is vmboT niet genoeg, je moet een MBO3 of soms zelfs mbo4 opleiding van 3 jaar hebben gevolgd. Zie de bron voor de overige eisen per vliegtuigmaatschappij.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik begrijp nu dat je de ROC opleiding wilt doen, bijv hier: http://www.rocva.nl/mbo/opleidingen/overzicht/luchthaven/luchthavendienstverlening/pages/steward_stewardess.aspx
Dat kan prima met dyslexie want als je je examen hebt gehaald kun je daar aangenomen worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel ! Ik ga zeker een kijkje nemen bij z'n opleiding. Heel handig deze info.
Ja, het zal aan de vorm zwaarte en functie liggen. Maar zelfs Wubbo Ockels, is er zelfs Nederlands 1e astronaut mee geworden, eenongekende prestatie.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel !
Jouw type van dyslexie is geen probleem om de opleiding te starten. Het meeste werk is het leeswerk, voor het schrijven hebben ze andere functies. Veel belangrijker is je spreekvaardigheid en deze zul je misschien op je eigen manier te leren. Als je je talen spreekt, dan zullen je leraren en medestudenten je met de rest helpen. En later in de lucht of op de grond zal het goed kunnen spreken van vele talen je dat extra geven dat je kunt blijven doen wat je droom is en doen je collega's het werk waarin je minder sterk in bent.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank u wel ! Ik ga nu vooral meer richten op het spreken van de talen.