Wat betekend 0,8fte?

Vaak bij een vacature zie ik staan dat het om een dienstverband van bijvoorbeeld 0,8fte gaat.

Betekend dit: aantal uren bij een fulltime dienstverband x .. fte = .. aantal uren van het contract?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
38.5K

Antwoorden (2)

FTE staat voor fulltime-equivalent.
En dus geeft FTE * volledig dienstverband inderdaad het aantal uren aan waarvoor ze iemand zoeken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fte betekent fulltime-equivalent. Het is een rekeneenheid waarmee de omvang van een functie of de personeelssterkte kan worden uitgedrukt. Eén fte is een volledige werkweek.
Uitgaande van bijvoorbeeld een werkweek van 36 uur is een functie van 0,8 fte een functie van 0,8 x 36 = 28,8 uur.
Amadea
10 jaar geleden
gvrox
10 jaar geleden
In mijn beleving is 36 uur geen volledige werkweek, maar 4 en een halve dag werken. Het voorbeeld in de link gaat over een 38 urige werkweek, dat komt inderdaad wel eens voor, soms werk je dan toch 40 uur per week maar krijg je daarvoor meer vrije dagen. Bij 0.8fte zou je dus kunnen spreken van 32 uur (4 dagen van 8 uur), op basis van een 40 urige werkweek.
Amadea
10 jaar geleden
Is het dan zo uitzonderlijk dat ik bij twee verschillende banen een 36-urige werkweek als fulltime functie had? Ik dacht dat dit bij veel bedrijven normaal is.