Ik wil niet veranderen van functie in bedrijf, mag ik weigeren?

Geachte heer,

Ik werk 4 jaar als commercieel medewerker binnendienst sales bij een bedrijf. Ik werk in een team van 7 personen en 1 manager. ik moet door telefonische verkoop per dag een target binnenhalen. Ik ben het langst van de medewerkers binnen mijn team in het bedrijf en haal de meeste omzet binnen. wegens reorganisatie hoor ik vandaag dat 2 medewerkers in de buitendienst moeten en 1 persoon wordt ontslagen en 5 personen mogen blijven met deze functie in binnendienst. ik heb al eerder aan manager aangegeven dat ik dit niet wil ivm thuis situatie,ziekte in familie, ik heb een jaar geleden alleen een appartement gekocht en ik zal hier qua salaris op achteruit gaan omdat we in de binnendienst een hoger salaris kunnen behalen door provisieregeling.

wat kan ik hieraan doen? Ik zou heel graag mijn funcite willen behouden en als ik geen keuze heb, heb ik dan recht op een uitkering als ik weg moet, of ga?

ik hoop op een reactie van U.

Kim Rut

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Indien de reorganisatie goedgekeurd is door het CWI dan is er ook een afspraak hoe de functies opnieuw ingedeeld worden. Dat kan niet zomaar even met een natte vinger.
Denk aan leeftijd, ervaring etc.
Indien je binnen deze afspraken een andere functie aangeboden krijgt kan je die niet weigeren zonder gevolgen. Overigens zitten er in zo een functiewisseling dan wel vaak afbouwregelingen.

Als het een reorganisatie is die men gewoon intern uitvoert, Dan kunnen ze je niet zomaar een andere functie opdringen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als u met een sociaal voelende chef in een even sociaal voelende firma werkt zou het kunnen dat men begrip heeft voor uw situatie.
MAAR dat is helemaal niet zeker en ook als men er nu rekening mee ZOU houden dan is de kans groot dat u de volgende keer de pineut bent, laat staan nog promotie kan maken.
Het hangt er ook een beetje vanaf of uw firma een multinational is of niet want die gaan over lijken. Hard maar dat is de realiteit.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Omdat er binnen een multinational meerdere functies zijn, is de kans om bij een multinational een andere functie te krijgen binnen hetzelfde bedrijf naar mijn idee groter dan bij een klein bedrijf.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Natuurlijk maar wat ik duidelijk probeer te maken is dat men er rekening mee zal houden dat u ooit eens een jobaanbieding geweigerd heeft, en dat is de essentie, men zal daar op termijn rekening mee houden.
TENZIJ, eens te meer dat u een sociaal voelende chef heeft die uw argumenten van dat ogenblik kan aanvaarden en daar rekening mee houdt.
Ter verduidelijking ik was ooit als middenkader in een multinational in diens als technisch verantwoordelijk voor het volledig onderhoud van de fabriek, eigen mensen en contractors.
Ik heb ooit iemand gekend die een opleiding naar hogerop weigerde omdat het in Frankrijk was en voor een paar dagen en al die uren van thuis tot terug thuis wou uitbetaald krijgen als overuren. Nogthans volledig op kosten van de firma, zijnde verplaatsing, maaltijden, overnachtingen, enz maar hij wist niet dat wij hem een job verhoging gingen geven. Hij is uiteindelijk als hulpje in het labo beëindigd omdat zijn afdeling af gebouwen werd.
Denk daar maar eens over na.
paulus811
10 jaar geleden
Wat is nou eigenlijk het antwoord? Ik lees een hoop tekst, maar of de nieuwe baan geweigerd mag worden, staat nergens. En DAT is de vraag!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@paulus, ik wil duidelijk maken dat u kan weigeren maar het risico loopt nooit meer promotie te kunnen maken en dat aan de hand van een voorbeeld.
Weigeren betekent geen ww maar gelijk bijstand en
zelf dat is twijfelachtig ?
omdat je verwijtbaar werkeloos bent.
wordt je waarschijnlijk ook nog eens gekort
dus ik zou maar voorzichtig zijn.
je kan beter maar accepteren en vanuit die baan dan op zoek naar een andere baan.
Tegenwoordig liggen die ook niet voor het oprapen maar beter vanuit een baan solliciteren dan vanuit een werkeloze situatie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed antwoord: Plus!!
Weigeren van werk is nooit verstandig. Het is beter in overleg een oplossing te zoeken. Als dat niet lukt met je direct leidinggevende, overleg dan met een medewerker van de HR-afdeling, een vertrouwenspersoon of de ondernemingsraad.

Als er geen oplossing wordt gevonden, is het niet verstandig zelf ontslag te nemen. Dan krijg je namelijk geen WW-uitkering. Beter is het dan om in overleg met je werkgever een "vaststellingsovereenkomst tot beëindiging van de arbeidsovereenkomst" op te stellen.

Deze vaststellingsovereenkomst kan je het beste laten controleren door een advocaat, zodat deze voldoet aan alle wettelijke eisen. In de overeenkomst kan ook een afspraak over een ontslagvergoeding worden vastgelegd.
Antoni
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord: Plus!!
paulus811
10 jaar geleden
Idd een goed antwoord, maar verwacht van HR niet teveel. Die zijn er voor de werkgever en niet voor jou. En een ondernemingsraad (als die er al is) gaat niet over individuele gevallen.