wie is strafbaar als een werknemer na 3 contracten bij een werkgever, naar een uitzendbureau gaat.

Een werknemer heeft 3 contracten gehad, maar de werkgever wil geen vast contract aanbieden. de werknemer denkt via een uitzendbureau bij deze werkgever verdere te kunnen. Dit mag niet... Maar wie is eigenlijk aansprakelijk als een uitzendbureau dit zal doen? en wat zijn de gevolgen?

Toegevoegd na 19 minuten:
Het contract bij het uitzenburo zal dan voor bepaalde tijd zijn. De werknemer wil dan na 3 maanden weer indienst bij die werkgever en dan de contracten reeks van 3 keer een jaar contract aangaan.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Naar aanleiding van je toevoeging: dat mag. Je mag die reeks weer aangaan ná die 3 maanden. Dus dat is niet strafbaar.
Binnen die 3 maanden wel, dan is de werkgever strafbaar.

Toegevoegd na 30 seconden:
Verkeerd gelezen. Dat mag dus niet. Werkgever is dus strafbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Strafrecht speelt hier helemaal niet. Een arbeidsovereenkomst is een contract volgens het burgerlijk recht. Als de werkgever zich niet aan de wettelijke regels houdt, kan de werknemer maar één ding doen, naar de kantonrechter gaan .
Maar: hier speelt BW art 7:668a. Helaas staat de wet toe dat een werknemer na drie contracten voor bepaalde tijd, drie maanden elders kan werken voor de werkgever hem opnieuw in dienst neemt en alles weer van voren af aan begint. In feite is dat een toegestane maas in de wet.
Is er sprake van een CAO, dan kan daar iets anders in geregeld zijn. Check dat vooral!Bij twijfel toch even de wetswinkel of loket inschakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Volgens de wet is deze constructie volledig legaal.
Mocht je binnen de drie maanden aan het werk gaan, heb je een vaste aanstelling bij het uitzendbureau.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat wat deze persoon bedoeld is dat hij bij hetzelfde bedrijf aan de slag blijft, maar via 3 contracten bij de baas zelf en bij het 4de contract via een uitzend bureau, dit mag niet. Anders had ik nu ook nog wel werk gehad...
Als je 3 maanden via het uitzend bureau ergens anders werkt is het geen probleem.
Het komt er dus kort op neer dat je na 3 contracten bij 1 baas echt 3 maanden ertussenuit moet en niet via een uitzendbureau daar kan blijven. Waarom zou je dat trouwens ook accepteren? als ze jou willen, geven ze maar een vast contract... maar dat is de principiële geest in mij ;-)