Mag je er iets van zeggen als je baas je steeds 'schatje' noemt?

Toegevoegd na 11 minuten:
Ik werk er pas 4 weken, en andere vrouwelijke collega's noemt hij wel bij de naam..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is een rotsituatie zeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je doen, maar het lijkt mij het ideale moment om om promotie te vragen ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zegt ie dat ook tegen zijn moeder? Schat t eens in?
zo nee,... dan weet je wat voor vent t is.
capthavoc
14 jaar geleden
Tuurlijk, niet te moeilijk over doen
je bent in een werk omgeving dus daar horen bepaalde gedragscodes bij. Wie weet weet hij nog steeds je naam niet goed te onthouden. en die van je collega wel
zeg dan maar wat vaker je eigen naam. Dan wordt dat kom eens schatje of tuurlijk schatje
kom eens sharona enz dat klinkt al beter toch ? Misschien zegt ie ook wel hehe eindelijk het werd tijd .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
HET KOMT WEL GOED SCHATJE!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dirk..*proest*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach..dan moet ik er maar mee leren leven;-)

Het beste antwoord

Natuurlijk mag dat..

Reageer gewoon terug met "ja scheet...wat is er?"
Of geef geen antwoord en laat hem je net zo lang roepen tot hij je eigen naam gebruikt, reageer dan pas.
Of zeg gewoon: "ik ben jou schatje niet, wil je me voortaan gewoon Sharona noemen?" (als dat jou echt naam is..)

Kies maar uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat eerste zou ik alleen doen als ik zeker wist dat hij het goed bedoelt, en dat hij de juiste soort humor heeft. Zo niet, dan is het kwaad met kwaad vergelden, en dat is een slecht idee als eerste insteek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@cryofiel: Heb je gelijk in, Sharona moet zelf de beste manier maar kiezen..

Andere antwoorden (35)

ja dat mag.

Je kan je voorstellen dat je baas het positief bedoelt. Maar als jij de vent (?) absoluut niet kan uitstaan, dan moet je er wat van zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou er wel iets van zeggen.
Ik vind schatje weer even een stap te ver! !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou ik zeker doen.

Jij voelt je er niet prettig bij. Dat is al reden genoeg om er eens iets van te zeggen.

Ik zou het wel op een heel aardige manier doen. Gewoon ter sprake brengen. Zonder de (opgekropte?) irritatie te laten blijken.

Misschien vindt jouw baas dat wel heel gewoon, en is hij zich oprecht van geen kwaad bewust. Misschien denkt hij wel dat hij heel positief en aardig is.

Dus: gewoon noemen, en vertellen dat je dat toch niet zo prettig vindt.

Toegevoegd na 1 minuut:
In feite is dit de eerste stap op weg naar sexuele intimidatie. Het kan ook zijn dat het zijn manier is om een machtspositie in te nemen.

Maar goed, zoals gezegd is het best mogelijk dat hij gewoon de beste bedoelingen heeft. Laten we daar eerst maar van uitgaan.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
of ze wordt uitgetest of ze op haar strepen kan staan....
Cryofiel
14 jaar geleden
Ja, zou ook nog eens kunnen. En dat kan dan weer bewust of onbewust zijn. Net als een kind dat zijn grenzen zoekt: dat kind zoekt écht zijn grenzen, maar heeft zelf geen benul dat het zijn grenzen aan het verkennen is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@krakkemik:
Dat lijkt me niet... Omdat de vier personen die er al langer werken, nog steeds doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mmm
de andere vrouwen noemt ie wel bij naam, dus ik denk dat het inderdaad uittesten is hoe ver hij kan gaan.
JA! Misschien bedoelt je baas het heel aardig en niet slecht, en misschien noemt hij/zij wel heel veel mensen zo, maar als jij je daar niet gemakkelijk bij voelt, heb je absoluut het recht daar wat van te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe zeker, en je kunt daar ook gewoon aangifte van doen. Noemen ze sexuele intimidatie. Als j er niet gediend van bent. Maar wellicht is het beter hem hier eerst op aan te spreken, daar je vaak aan het kortste eind trekt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Breng het gewoon een keer ter sprake, op een luchtige manier. De vorige poster geeft aan dat je hier aangifte van kan doen ivm sexuele intimidatie, maar dat snijdt geen hout. Het enkel gebruiken van het woord schatje is echt niet strafbaar gesteld bij wet.
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Ik zou dit niet meteen onder de noemer seksuele intimidatie willen plaatsen, maar ik kan me voorstellen dat je er niet prettig bij voelt. In dat geval moet moet je gewoon zeggen dat je het niet plezierig dat hij je schatje noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als wij het tegen je zeggen, voel je, je dan gevleid of geirriteerd?
Je schat zelf de waarde hiervan in.
Sommige mensen zijn erg makkelijk en vinden het heel gewoon om zulke woordjes te gebruiken.
Andere willen je daar mee vernederen en/of ondergeschikt maken.
Het is ook maar net, hoe je eigen invulling is.
Gaat het niet verder dan het woord schatje, dan zou ik er niet zo'n punt van maken, met wel in het achterhoofd, tot hier en niet verder.
Hij heeft in ieder geval geen hekel aan je, ook belangrijk bij je baan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Lees net je toevoeging, je zou op een vriendelijke manier zo af en toe je eigen naam kunnen zeggen als hij weer schatje zegt, als een soort grapje.
Hierdoor sta je weer boven hem, omdat je eigenlijk hem verteld wat hij verkeerd doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ze me hier schatje noemen is heel anders dan op mijn werk.
Een baas moet enige afstand houden, hij komt bij mij niet echt spontaan over ook trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sharone ik gaf het als voorbeeld, dat je eigenlijk zelf bepaald wat het woord voor jou betekend, maar ja ik ken je baas niet, ik denk dat er wel meer speelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord hier boven Ed +
Ja, natuurlijk!

Wat ik zelf doe in zo'n situatie: één keer zeggen dat ik het niet zo fijn vind.

Als de ander het dan afdoet als 'grapje, moet je tegenkunnen', dan zal ik hem consequent 'poepie', 'dropje', 'lieverd' etc. noemen wanneer hij 'schatje' zegt. Grapje, moet je tegenkunnen, toch?

Als hij daar niet van gediend is omdat er een gezagsverhouding zou moeten zijn, kan ik direct zeggen: precies. Dus zullen we elkaar nu weer gewoon met de naam aanspreken? Dat komt wel zo professioneel over, toch?

Overigens, sommigen zeggen dat enkel het iemand aanspreken met 'schatje' geen seksuele intimidatie is. Dat klopt bijna: als de ondergeschikte (jij dus) heeft laten weten daar niet van gediend te zijn, en de leidinggevende (hij dus) gaat er stug mee door, dan is er wél sprake van ongewenste intimiteiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scherp inzicht heb jij soms... ;-)
Cryofiel
14 jaar geleden
Soms? ;-)
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja, uiteraard! Volgens mij is het zelfs een lichte vorm van intimidatie, zeker niet gepast.

"Seksuele intimidatie is te omschrijven als intimiteiten van de ene persoon tegenover de ander, die de laatste niet wenst. Bij intimidaties kan het gaan om langdurig staren, seksueel getinte opmerkingen maken, aanranding etc."
http://www.arbeidsrechter.nl/h/h7se.htm

Als het niet stopt kun je je ook beroepen op de wet, meer hierover: http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/agressie/vbregsi.htm

Ik weet alleen niet hoe erg "schatje" daar gevonden wordt, maar naar mijn inziens is het een vorm van intimidatie.

Ook moeten alle medewerkers gelijk behandeld worden (wet gelijke behandeling mannen en vrouwen) en het lijkt mij niet dat hij mannelijke collega's "schatje" noemt.

Ten slotte is ook wetsartikel 7: 610 die stelt dat de werkgever zich dient te gedragen als goed werkgever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat mag hij niet, want als je dar niet resoluut tegen optreedt dan is het hek van de dam...

Die andere collega´s hebben hun maatregelen al genomen, dat zie je toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet weten waarom het hek dan van de dam is..1 stap verder en ik maak hem een koppie kleiner;-)
Lijkt mij niet de bedoeling en zeker niet respectvol naar jou toe! Omdat je er pas 4 weken werkt zou ik er ook niet een al te heet issue van maken anders kom je waarschijnlijk je proeftijd niet door. Maar ik zou bij een volgende keer gewoon roepen: Ik ben geen schatje ik heet ....... En dan lach je er lief bij. De boodschap zal dan ongetwijfeld overkomen.

Toegevoegd na 1 uur:
Overigens als je er nu niets aan doet kan je het ook niet meer veranderen he? Gelijk vanaf het begin er iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand zou mij ongevraagd schatje noemen, zeker niet mijn baas, kom op zeg, meteen iets van zeggen.
Misschien is jullie relatie heel goed en misschien is het grappig bedoeld maar nee, ik zou het niet fijn vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elk bedrijf heeft een vertrouwenspersoon. Ik zou deze even bellen en advies inwinnen.
En daarna zou ik er zeker wat van zeggen tegen je baas, 'schatje' is toch geen normale manier om een werknemer aan te spreken, in ieder geval niet stelselmatig.
Mocht je hierdoor in de problemen komen, dan heb je de vertrouwenspersoon achter de hand, die je kan steunen en heb je bewijs dat er wat aan de hand was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet er iets van zeggen...kom nou zeg,je werkt er net 4 weken,waar haalt je baas het recht vandaan om jou steeds schatje te noemen?
Is ie nou helemaal besode.....
Sharona...stap op hem af en zeg dat je daar niet van gediend bent...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha nou dan vindt hij je ook een schatje ......maar kan ook gewoon een houding zijn van "onzekerheid" om jou te benaderen om een opening te vinden ,om iets voor elkaar te krijgen. Want let op, wat vraagt hij dan aan jou?? Enne... zeg jij dan....?? ja??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij zegt de hele tijd schatje..wat ik ook vraag of doe!
Paar voorbeelden:
Gaat hij koffie halen is het: ook een bakkie schatje?
Ga ik koffie halen zegt hij: lekker schatje.
Als ik vraag of hij even komt kijken bij mijn werk, zegt hij ik kom eraan schatje.
Moeten we samen ergens heen zegt hij kom schatje we gaan;-( (kots)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ow jeeeee schatje toch ,pffff, hij wil je wel duidelijk maken dat hij je een schatje vindt. Ik zou eens aan hem vragen waarom noem je me zo? En doet hij dat alleen bij jou?? Hij wil je waarderen ,maar kan hij dat niet op een andere manier?? hahahaa
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar wordt je toch kotsmisselijk van? Nou sharona...ik zou een megagroot naambordje op mijn trui spelden met daarop IK HEET SHARONA EIKEL!!! Hahahaha
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja of de titel ala gerard joling ;"ik heb er de kracht niet meer voor om schatje terug te zeggen "hahaha
Misschien vergeet ie je naam steeds en is dit zijn oplossing.. En denkt ie dat dit wel kan.. Niet dus. Ik zou zeggen, interpreteer het zo, en zeg steeds met een lach, "ik heet .... hoor! "
Als het binnen een stuk of 5 keer niet oplost zul je serieuze dingen moeten proberen, maar ik zou hiermee beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet te druk om maken,
als je het niet prettig vindt gewoon op beleefde manier zeggen dat je er niet van gediend bent.

bijv. Als hij weer 'schatje' tegen je zegt gewoon zeggen dat je een andere naam hebt en de naam schatje niet op je paspoort staat ;).

zal die heus wel begrijpen.

Ik zeg ook soms onbewust zulke woorden, en nooit problemen gehad als iemand mij corrigeerde.

no hard feelings.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja niet pikken , alleen als je hem ook chat mag noemen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk mag je daar iets van zeggen. Sterker nog... Al ben ik geen vrouw (daarom 't woord 'waarschijnlijk'), ik zou dat waarschijnlijk helemaal niet accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegenwoordig is sexuele intimidatie afhankelijk van het oordeel van de persoon die er last van heeft (in dit geval jij dus).
Ik zou die meneer (of mevrouw) even om een gesprekje vragen, samen met iemand van de afdeling PZ/HRO (of hoe het ook heet in die organisatie).
In dat gesprek kan je dan duidelijk maken dat je gewoon met je naam wilt worden aangesproken. Na afloop vraag je dan nog even een gesprekje met de persoon van PZ onder vier ogen. Die kan je dan vragen waar je binnen de organisatie een klacht kunt neerleggen als je leidinggevende blijft volharden.
Ik weet niet bij welke externe organisatie je een klacht over dit wangedrag kunt neerleggen, maar ik denk dat een FNV ofzo je wel verder kan informeren hierover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als hij de anderen wel bij naam noemd kan hij dat jou ook is heel duidelijk toch? Ik zou gewoon niet reageren als hij schatje tegen me zei.
( heb ik in het verleden ook zo gedaan met een baas van me )
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut iets van zeggen! Dat moet je altijd doen als het je niet zint. Laat maar eens zien wie jij werkelijk bent, en wat er in je omgaat. Probeer zo ECHT mogelijk te zijn, en zet geen masker op. Als je op je werk een masker opzet, hou je het niet lang vol. Het is immers JOU baan, en jij hoeft je niet te laten kleineren door je baas.

Echt probeer de raad op te volgen, die de mensen je hier op G.V geven. Bekijk alle reacties eens; iedereen zegt dat het niet normaal is.

Ik neem aan dat je er wat van gaat zeggen. Probeer het op een beleefde, eerlijke manier te doen. Zeg het tegen hem als je rustig bent. Dus niet gelijk nadat hij 'schatje' gezegd heeft. Val meteen met de deur in huis!! Dus niet eerst; "Ik wil je even wat vragen, heb je even tijd?" Dan zal hij misschien weer zeggen "Ja hoor schatje, voor jou altijd." en maak jij je weer boos vanbinnen.. Boosheid zorgt ervoor dat je niet 'echt' overkomt. Je hebt dan van die emoties waar je zelf niet helemaal de baas over bent. Zou jammer wezen als je moest huilen.. Dus probeer beleeft en eerlijk te zijn. DIT vind ik, IK heb er last van, DUS JIJ moet ermee stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat kan echt niet. Maar hoe zeg je er wat van? Ik zou zeggen: ik ben blij dat u mij zo waardeert, maar het houdt me van mijn werk af als u me steeds schatje noemt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk mag je er iets van zeggen.
als jij je er niet prettig bij voelt,vindt het toch maar raar voor een baas zijnde,al bedoelt hij het goed.
gewoon aangeven dat je dit liever niet wilt,mocht hij er toch mee door gaan zou ik er wel een melding van maken
ook dit hoort bij ongewenste intiemiteiten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk mag je zeggen dat je het niet prettig vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt nogal amicaal.
Je zit mogelijk nog in de proeftijd.
Een onaardige terechtwijzing kan jou nadeel opleveren.
Dat wil echter niet zeggen dat je dit gedrag over je kant moet laten gaan.
De geste om hem met gelijke munt terug te betalen werkt alleen goed uit als er totaal geen kwaadwillendheid achter zit, dus alleen op flinke ongemaniedrdheid.
Het strekt je niet tot eer hufterigheid met hufterigheid te beantwoorden.
Hem in het openbaar voor schut zetten zou ik riskant vinden, dergelijke eikels weten dondersgoed wat hun macht is.
Wat je wel kunt doen is hem onder vier ogen uitleg te vragen over zijn betiteling van jou.
Het zal je dan snel duidelijk zijn of er kwaadaardigheid of naive hufterigheid aan de orde is.
Je kunt hem dan gewoon vragen je aan te spreken zoals hij dat met je collega's doet.
Is hij goedwillend, dan kan hij zonder gezichtsverlies zich corrigeren en wordt jij niet afgerekend op je terechte
aanmerking.
Is hij kwaadwillend, dan zou hij , wanneer je hem terug zou pakken, wraak nemen door jou eruit te schoppen.
Omdat je echter zijn positie door het gesprek onder vier ogen niet aangetast hebt, zal hij mogelijk met tegenzin aan je verzoek voldoen EN je er niet op afrekenen.
Dit soort heikele situaties komt veel voor.
Vooral in deze crisissituaties hebben werkgevers meer macht dan ooit , lijkt het wel.
Belangrijk is dat JIJ wint, in alle opzichten.
SUCCES
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag natuurlijk, maar ik zou je adviseren het eerst vriendelijk te proberen. Jij vindt het vervelend, maar de kans bestaat dat hij het gewoon vriendelijk bedoelt.

Maar als het je stoort: gewoon wat van zeggen dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit hangt er vanaf hoe jij zelf met mensen omgaat. Als je zelf de neiging hebt om tegen iedereen "schatje" te zeggen dan moet je het geen probleem vinden dat iemand anders ( in dit geval een baas) het ook zegt.
Maar als jij jezelf tekens netjes opstelt en je antwoorden/vragen netjes formuleert, nee, dan is het niet gewenst en mag je er zeker iets van zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, en wel direct. Als volgt Meneer ..... Ik ben hier aangenomen en heb me met de naam .... voorgesteld, zo wil ik ook genoemd worden.
Als ik jou was zou ik deze baas , ook al verzoekt hij dat, nooit tutoyeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk wat denkt hij wel niet vraag is natuurlijk wel of je dat durft en wat voor conceqenties dat met zich mee brengt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag eens aan je collega's of hij dat ook bij hen deed toen ze de 'jongste bediende' waren? En wat ze er toen aan gedaan hebben?
Zelf zou ik inderdaad antwoorden met een poeslief 'Ja lieverd, wat kan ik voor je doen?' en dan heel overdreven dweperig met mijn ogen knipperen. Als hij dan nog niet in de gaten heeft dat je het niet leuk vindt, wordt het tijd om het op de man af te zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als je jezelf er niet prettig bij voelt MOET je er zelfs iets van zeggen anders werk je ook niet met een fijn gevoel.
Mijn baas zegt het ook maar dan tegen meerdere vrouwelijke collega's en ik maar er meestal een grapje van of zeg: Pardon?
De laatste tijd doet hij het gelukkig ook steeds minder want het is ook nog eens de vader van een vriendin van me
Succes er mee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je han hem vertelen dat je er niet van ben gediend en dat je liever heb dat hij je bij je voornaam noemt

Toegevoegd na 4 minuten:
kan moet het zijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeg gewoon dat je dat niet leuk vind. Respekt is je deel.
Begint ie mogelijk te sputteren dan meent hij het genoeglijk echt (of hij is een ervaren Don Juan) maar dan spreek je hem aan juist op zijn charme (als dat het is) door een vermanend woord dat een heer niet zo spreekt tegen een dame. Zet de bloemenvaas maar alvast klaar dan.