Dat ligt eraan.
Het CBR zal als er op uw keuringsformulier deze aandoening staat u door een arts laten keuren.
Toevallig heb ik de afgelopen periode een buschauffeur tijdelijk op mijn afdeling gehad omdat hij diabetes heeft. Na een aantal onderzoeken en keuringen heeft hij afgelopen week zijn toestemming om te mogen rijden weer gekregen!

Let wel op dat er aangetoond moet worden dat je langere tijd stabiel bent
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan wel, maar dan moet je aan bepaalde voorwaarden voldoen. Je mag dan in het afgelopen jaar geen ernstige hypo hebben gehad, je moet op de hoogte zijn van de risico's van een hypo, je moet je hypo's goed kunnen aanvoelen en weten hoe op die momenten te handelen, minimaal tweemaal per dag zelfcontrole doen en weten wanneer je extra moet testen tijdens je werk, en geen ernstige diabetische complicaties hebben.

Voldoe je aan die voorwaarden, dan moet je bij de aanvraag extra onderzocht worden door een internist, en minimaal eens in de vijf jaar gecheckt worden door een oogarts. Als je geschikt wordt verklaard, zal dit steeds zijn voor hooguit drie jaar. Dus elke drie jaar moet je dan opnieuw een eigen verklaring invullen en de molen in. Voor je gewone rijbewijs B gelden trouwens minder strenge eisen, en kun je ook voor vijf jaar in plaats van drie steeds je rijbewijs meekrijgen als alles goed is.

Je kunt dus geschikt worden bevonden bij diabetes type 1. Het gaat dan dus niet zozeer om de diabetes op zich, maar om het feit dat bij type 1 middelen nodig zijn die hypo's kunnen veroorzaken. Die zijn natuurlijk het meest gevaarlijk op de weg. Dat betekent dat als je bijna nooit hypo's hebt, of als je hooguit lichte hypo's krijgt doordat je ze altijd goed voelt aankomen en je dus op tijd een ernstige hypo kunt voorkomen, je best geschikt kunt worden bevonden om te rijden als buschauffeur. Maar als je vrij recent (in het afgelopen jaar) een ernstige hypo hebt gehad of als je je hypo's niet goed voelt aankomen, zul je niet geschikt worden bevonden voor de rijbewijzen van groep 2.

De regeling eisen rijgeschiktheid beschrijft alles precies, en kun je o.a. hier vinden: http://wetten.overheid.nl/BWBR0011362/geldigheidsdatum_22-03-2013