Hoe moet ik mijn studie/kamer gaan financieren ?

Ik ben aankomend jaar van plan om op kamers te gaan en een hbo studie te gaan doen in een andere stad dan ik nu woon. Nu weet ik dat ik een basisbeurs kan krijgen en een bijbaan moet nemen on de huur en alle andere kosten moet gaan betalen maar daarmee red ik het niet. Nu moet ik dit alleen helemaal zelf alleen gaan financieren en ik weet niet hoe. Want mn moeder heeft het niet breed. Mn vader betaald geen alimentatie of iets aan mij ( ik ben 18 jaar). Hij verdient boven de norm waardoor ik niks zie van de aanvullende beurs en hij wilt ook niks mee betalen aan mijn studie veder zie ik hem ook heel gering. Mijn moeder kan niks meebetalen dus komt alles op mezelf terecht. Hebben jullie ideeën hoe ik dit moet aanpakken. Ik had namelijk iets gelezen over weigerachtige ouders maar weet niet of mijn vader hieronder valt ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (3)

Je kunt de IB groep vragen je vader buiten beschouwing te laten, of vragen of ze zelf zijn inkomen willen achterhalen, buiten beschouwing laten is voor jou het beste optie, omdat je vader nooit verplicht kan worden, om de berekende bijdrage, waarvan is vastgesteld dat hij dat kan betalen, te betalen. Verder zal je eeen baantje moeten zoeken, of overwegen of je niet beter de ov studentenchippas kunt gebruiken om heen en weer te reizen.
Link volgt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om een weigerachtige ouder mee te laten betalen, moet je een beroep doen op de zogenaamde hardheidsclausule. Dit heeft vaak een lange procedure met een hele hoop gedoe ten gevolge. Je kunt ook doen wat een groot deel van de studenten in jouw situatie doet: een basisbeurs voor uitwonenden, een bijbaantje, jezelf af en toe wat toe laten stoppen door je moeder en de rest aanvullen met een studielening.

En begin wel dit jaar, want voor studenten die vanaf volgend jaar (2014) beginnen, wordt de basisbeurs afgeschaft en wordt het voor iedereen een lening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt inderdaad vragen aan DUO of ze het inkomen van je vader buiten beschouwing willen laten. Dat kan als je vanaf in elk geval je 12e geen enkel contact meer hebt gehad met je vader of als er sprake is van een 'ernstig, onverzoenlijk conflict' (Bron 1). Dat is een lastige procedure, met andere woorden: het wordt niet zomaar toegekend. Je moet daarvoor o.a. een verklaring hebben van een deskundige, zoals een studiebegeleider, decaan, maatschappelijk werker of psycholoog (Bron 2).

Daarnaast kun je natuurlijk ook lenen bij DUO. De rente is relatief laag en je hoeft in elk geval niet terug te betalen zolang je nog geen volwaardig inkomen hebt.

Voor wat het werken betreft, is er natuurlijk naast de voor de hand liggende mogelijkheid van een bijbaan tijdens je studie, ook de mogelijkheid om zoveel mogelijk vantevoren al bij elkaar te sparen en verdienen. Met wat geluk kun je met een bijbaan in de zomervakantie soms al (een groot deel van) je collegegeld bij elkaar sparen, en dat scheelt natuurlijk al aanzienlijk in de maandelijkse kosten.

Ook kun je misschien je situatie heroverwegen. Is het bijvoorbeeld noodzakelijk dat je op kamers gaat? Jouw moeder is verplicht om je te onderhouden tot je 21e, maar dat betekent niet per se dat zij jou geld moet toestoppen voor je huur (wat ze waarschijnlijk in haar situatie ook niet kan, maar dat terzijde): als jij bij haar kunt wonen, onderhoudt zij jou ook. Thuiswonen en kostgeld betalen is nog altijd goedkoper dan op kamers gaan.

Als jouw studiekeuze het noodzakelijk maakt om uit huis te gaan, kijk dan goed naar alle opties. Kijk naar je woonsituatie, zoek out-of-the-box. Soms is de huur voor een studentenkamer erg hoog, terwijl het onzelfstandige karakter van de woonruimte ervoor zorgt dat je geen recht hebt op huurtoeslag. De truc is om een goedkope kamer te vinden. Soms krijg je wél huurtoeslag als je met iemand een flatje deelt ipv een kamer te huren, misschien kun je antikraak wonen, en misschien kun je via-via iets vinden. Netwerken is een sleutelwoord hierin.

Tenslotte, als het echt allemaal niet lukt en je zou bijvoorbeeld studievertraging op (dreigen te) lopen door financiële problemen, kun je in bepaalde gevallen een beroep doen op een fonds. De aanvraag verloopt vrijwel altijd via een hulpverlener en kun je dus niet zelf doen, in dit geval zou dat een studentendecaan kunnen zijn. Maar vaak zijn er - gelukkig - nog genoeg andere manieren om te kunnen studeren als je weinig geld hebt.