Als je tijdelijk werkt doet via een uitzendbureau en je wordt regelmatig ingezet heb je bij ziekte dan recht op ziektegeld?

Gemiddeld draai ik 2 dagen per week voor een uitzendbureau productie werk. Als ik nu ziek word kom ik dan in aanmerking voor de ziektewet. Niet dat ik het van plan ben want ik werk liever.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

De uitzendkracht is als werknemer verplicht verzekerd op grond van de Ziektewet zodat hij bij ongeschiktheid tot werken als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte (waaronder ook gebreken vallen), zwangerschap en bevalling(uitgezonderd de periode waarin de werkneemster zwangerschapverlof of bevallingsverlof heeft), recht heeft op een uitkering van ziekengeld.
De uitzendkracht heeft geen recht op ziekengeld gedurende de tijd dat hij niet in Nederland woont of illegaal in Nederland verblijft. De uitzendkracht heeft ook geen recht op ziekengeld gedurende de tijd dat hij in de gevangenis zit. Alleen de uitzendkracht onder 65 jaar heeft recht op ziekengeld.
Ziekengeld wordt ook niet uitgekeerd wanneer de uitzendkracht op grond van zijn arbeidsovereenkomst met zijn werkgever nog recht heeft op loon. Dat is inclusief de situatie dat de uitzendkracht wegens een uitsluitingsgrond, opschortingsgrond of wachtdagen niet daadwerkelijk loon ontvangt. Op deze regel bestaan drie uitzonderingen waarbij de uitzendkracht toch ziekengeld krijgt, ondanks het feit dat de uitzendkracht recht heeft op loon.

De vrouwelijke uitzendkracht die tengevolge van haar zwangerschap niet kan werken (uitgezonderd de periode waarin de werkneemster zwangerschapverlof of bevallingsverlof heeft)
De uitzendkracht die een orgaan doneert
De uitzendkracht die hiervoor een WIA-uitkering of WAJONG-uitkering kreeg of werkte op een sociale werkplaats. Hij zal in de Ziektewet vallen bij ongeschiktheid tot werken gedurende de eerste 5 jaar van zijn dienstbetrekking.
Er zijn ook mensen op grond van de Ziektewet verplicht verzekerd zijn maar die toch niet werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst. Voorbeelden zijn de artiest, de musicus, de atleet en degene die op basis van een opdracht een werk tot stand brengt.
Verder is de ziektewet ook van belang voor de uitzendkracht die bij automatische beëindiging van zijn arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd ziek is. Hij krijgt ook ziekengeld.
Ook de zieke werkloze heeft recht op ziekengeld als hij wegens ziekte niet beschikbaar is voor de arbeidsmarkt.
Men moet goed in de gaten houden dat de uitzendkracht alleen verzekerd is wanneer er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Een arbeidsovereenkomst bestaat voor de Ziektewet alleen als er daadwerkelijk wordt gewerkt. De uitzendkracht blijft wel verzekerd op dagen die gelden als de normale onderbreking van het werk maar waarvoor hij niet wordt betaald, zoals in het weekend
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pfff, wat veel tekst! Ik ga voor het antwoord van Pelle, dat je 2 wachtdagen heb voordat je een ziektegelduitkering krijgt.
Ja hoor, je kunt uitbetaald worden als je ziek bent maar uitzendbureau's werken wel vaak met wachtdagen. Mijn uitzendbureau werkt met 2 wachtdagen dus jij zal meer dan een week ziek moeten zijn om geld te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+1
Dat ligt aan je contract dat je hebt met het uitzendbureau.

Heb je een contract waarin staat dat je voor een X aantal uur bent aangenomen,dan moet het uitzendbureau bij ziekte die uren uitbetalen,maar heb je een 0 uren contract,dan betaald het uitzendbureau niets en moet je een ziekte uitkering bij het uwv aanvragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is niet zo, er wordt dan gekeken hoeveel je gemiddeld de afgelopen 3 maanden hebt gewerkt en dat wordt uitbetaald. Ik ben aangenomen voor 2 dagen per week maar als er geen werk is krijg ik geen cent. Als er wel veel werk is werk ik vier dagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
NIet bij het uitzendbureau waar mijn zoon voor gewerkt heeft,hij heeft daar 5 dagen in de week gewerkt,maar als hij ziek was werd er niets betaald en moest hij naar het uwv waarvan hij dan een uitkering kreeg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Loondoorbetaling bij ziekte Soms betaalt uw werkgever uw loon door als u ziek bent. In andere gevallen kunt u recht hebben op ziekengeld volgens de Ziektewet. http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/welke-arbeidsvoorwaarden-heb-ik-als-uitzendkracht.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat ligt dus niet aan het wel of niet hebben van een 0-urencontract.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat erom dat het niet altijd uitbetaald wordt.
Iemand die via een uzb werkt heeft recht op verzuimverlof. (Ziektegeld is heel lang afgeschaft net als de ziekte wet)
Om de uitkering te bepalen wordt er naar de referteperiode gekeken. Deze is 13 weken.
Dus het gemiddelde loon van 13 weken wordt dan je daggeld (Bedrag verzuimverlof wat je per dag krijgt uitbetaald)

Overigens wel even opletten. Als je meerdere klussen bij meerdere opdrachtgevers hebt gedaan telt alles in die dertien weken gewoon mee.