Verlof bij parttime werk?

Als je een fulltime baan hebt dan krijg je verlof voor bezoek huisarts,tandarts enz.Maar als je parttime werkt krijg je dan ook betaald verlof als je onder werktijd gaat of moet je dat maar buiten werktijd regelen?
Ik bedoel natuurlijk geen spoedbezoeken maar gewoon om bijvoorbeeld je jaarlijkse controle bij de tandarts te doen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Het verlof wordt alleen gegeven als er een noodzaak bestaat om onder werktijd iets te doen. Die noodzaak bestaat er bij parttimers veel minder, hoewel het ook bij parttimers voor kan komen dat er een noodzaak is om iets onder werktijd te doen. Dit zal echter (ook verhoudingsgewijs) veel minder vaak het geval zijn. Het is ook geen recht om verlof te krijgen, het is een gunst van de werkgever als die de noodzaak van de afspraak inziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

"In principe heeft u geen recht om "op kosten van de baas" de dokter te bezoeken. Ook fulltimers dienen in beginsel vrij te nemen om de dokter te mogen bezoeken. Vaak staan werkgevers het wel oogluikend toe of zijn er afspraken over gemaakt in bijv. een personeelshandboek. Indien het bij uw werkgever gebruikelijk is dat fulltimers geen vrij hoeven te nemen voor doktersbezoek, heeft u daar als parttimer (naar evenredigheid) ook recht op. Er mag namelijk wettelijk geen onderscheid gemaakt worden in de behandeling van full- en parttimers. "
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In de basis niet, maar soms is er iets opgenomen in de cao van een branche of uitzendburo dus gewoon even navragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als parttimer vind ik dat zelf echt niet kunnen. Iemand die fulltime werkt, heeft minder vrije tijd om een jaarlijkse controle in te plannen. Een parttimer moet dit naar mijn mening op vrije uren plannen. Het kan natuurlijk wel eens moeilijk zijn, maar dan verzet je je werkuren in overleg met je werkgever of neemt vrij....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als fulltimer wordt je geacht dat soort niet-urgente doktersbezoekjes voor zover mogelijk in je eigen tijd te doen. Als dat niet kan, krijg je er wel (niet noodzakelijkerwijs betaald!) vrij voor.

Als fulltimer heb je nog het argument dat je de afspraak niet buiten werktijd kunt plannen, omdat de huisarts of tandarts vaak niet werkt in de tijd dat jij vrij bent. Dat argument heb je als parttimer niet.

Je kunt het altijd vragen, maar recht heb je er niet op in zo'n geval. Waarom zou zoiets immers het probleem van de baas moeten zijn (betaald of niet, je werkt die tijd niet) als je er zelf genoeg tijd voor hebt?