minder vergaderen
anneliez
11 jaar geleden
Er zijn verschillende mogelijkheden om de werkdruk te verlagen, maar het ligt er maar net aan waar die werkdruk vandaan komt.
Zoals al gezegd: minder vergaderen.
Een andere optie kan zijn;
Meer zelfstudie voor de leerlingen, zodat de docent niet zelf veel hoeft na te kijken buiten werktijd om.
Daarmee kijkt de leerling zijn eigen huiswerk na en als hij/zij vragen heeft naar aanleiding van een fout dan kan dat in de les, waarvoor dus een apart uur bijvoorbeeld voor ingepland wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bewustwording: Immers in het onderwijs maakt men minder uren per week en heeft men meer vakantiedagen. Het is niet zozeer de werkdruk die hoog is als wel de druk van de leerlingen.
Om de werkdruk nog verder te verlagen kunnen leraren lessen met elkaar (via internet) uitwisselen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Je telt voor de weekuren kennelijk alleen de lesuren. Dat klopt niet. De druk voor de leerlingen valt wel mee als de gemiddelde leerling maar eens beter plande en niet te laat met leren begon. En, voor studenten, minder tijd doorbracht in de kroeg;-)
Minder vakantie geven. Daardoor ontstaat er minder druk voor leraren en voor leerlinge. Het aantal vakantiedagen voor beide groepen gewoon terugbrengen tot, zeg, 25 tot 30 per jaar in plaats van de huidige 55 a 60. Lesuren per dag kunnen dan wat naar beneden zodat docent ook zijn voor- en nawerk in normale arbeidsuren afkrijgt. Vergaderen kan deels in eigen tijd, dan worden ze ook korter vermoedelijk.
Computoon