mag mijn werkgever mij zomaar minder inplannen?

Ik heb een arbeidscontract voor bepaalde tijf van 38uur per week. Val onder het cao tankstations.
Nu wil het geval dat mijn werkgever aangaf dat ik nog vakantiedagen op moest maken en dat mijn saldopotje vol zit. (25uur, alles erboven word altijd uitbetaald). Daarom neem ik in maart 6 dagen (38uur) vakantie op.
Nu kreeg ik het rooster over maart en sta ik in totaal maar 72uur ingepland. Daar gaan mijn gespaarde saldo-uren. En daarbij kom ik dus in de minuren terecht.. die ik in de maanden erna waarschijnlijk weet zal moeten inhalen??

Mag dit zomaar zonder overleg? Wat moet/kan ik hiermee?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (1)

Simpel: nee dit mag niet zonder overleg. De werkgever moet jouw inroosteren volgens de uren van je contract. Over de vakantieuren en wanneer je die opneemt ga je in overleg inderdaad maar daarnaast zomaar minder inroosteren mag niet.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat moet je ermee? In gesprek gaan. Vraag netjes waarom dit zo is en zeg dat je nu in de min komt en dat dat niet in overleg is gebeurt en dat dat ook niet mag. Verwijs dan naar je contract en je kunt overal vinden dat dat niet mag, zie bijv hier:

'Wijziging van de vastgestelde arbeidstijden: op minder uren werken

Een werkgever die een medewerker minder wil inzetten, zal hem minimaal het aantal uren moeten geven waarop hij recht heeft. Dit recht staat doorgaans in de arbeidsovereenkomst zelf. Deze uren zijn overeengekomen en hieraan is de werkgever gebonden, oftewel de medewerker kan op die uren en het loon dat daarbij hoort aanspraak maken"

http://www.arbeidsrechter.nl/vaststellen-wijzigen-veranderen-werktijden-pauze-dagen-rooster

Toegevoegd na 45 minuten:
http://www.salaris-informatie.nl/images/stories/CAO/tankstation/CAO_tankstations_wasbedrijven_2011-2013.pdf

artikel 20 6 (pagina 11). Tussentijdse wijziging dienstrooster
Indien een tussentijdse wijziging van het dienstrooster noodzakelijk is, dan dient dit te geschieden in overleg met de werknemer.

artikel 20 7 (pag 11): 7. Flexibele arbeidstijd
Er kan door de werkgever gekozen worden voor flexibele arbeidstijd:
a. Er geldt een werkweek van gemiddeld 38 uur, waarbij de arbeidsduur kan variëren tussen 34 en 48 uur per week met een maximum van 12 uur per dag. De gemiddelde werkweek wordt over een periode van 26 weken (988 uur) of bij een 40-urige werkweek (1040) berekend.

Dit bovenstaande is dus OOK niet gebeurt (niet tussen 34 en 48 uur)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan km, maar die kans is vrij klein natuurlijk dat dat de bedoeling was, zeker als er nog plus uren staan.