Hoe goed verdien je als Nederlander met een maandsalaris van meer dan 5000 euro bruto?

En wat voor luxe kun je verwachten met zo'n salaris? (Auto, merkproducten. enz.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

Het bruto modale inkomen is volgens het CPB in 2009 per maand ongeveer € 2.708,- (€ 32.500 per jaar). Voor 2010 is de verwachting hetzelfde.

Dat betekent dat je bijna twee keer modaal verdient per maand.

Om een goed beeld te creëren van je vrije bestedingsruimte is als eerste van belang, hoe je gezinssamenstelling is. Woon je alleen of heb je partner (kinderen)? Ben je alleen verdiener of verdient je partner ook?

De kans dat je meer bestedingsruimte hebt wanneer je alleen bent, is een stuk groter. Alleen ligt het er dan nog aan welke vaste lasten je hebt.

Vanaf dat moment weet je precies hoeveel geld je over houdt om 'luxe' producten, merken en eventueel auto('s) aan te schaffen.

Maar met een dubbele aan modaal dat je ruim 60.000,- euro per jaar oplevert, mag je zeker niet klagen.. en zeker in deze tijd niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.708??? Klinkt mij erg veel in de oren voor modaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vond ik ook, maar goed.. het komt van het CPB.. Ik ga er vanuit dat zij wel kunnen rekenen.. het is trouwens wel een 'schatting'.. Ik denk dat ik wel eens salarisverhoging mag gaan aanvragen ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zat ik ook net te denken maar denk niet dat ze dat waarderen aangezien ik er nog geen maand werk hahaha.

Andere antwoorden (3)

Je verdient dan ruim 2x een modaal salaris. Daar kan je prima mee rondkomen mits je uitgavenpatroon er naar is. Hoe meer je verdient, des te meer je uitgeeft. Ook een salaris van 25.000,- per maand raakt op als je het uitgeeft aan dure italiaanse maatpakken en Rolex horloges...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met 60.000,- per jaar kan je voor de dag komen....
Je verdient daarmee geld. Maar wat versta je onder 'goed'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een heel goed bovengemiddeld salaris. Maar luxe is iets dat voor iedereen verschillend is. Jij kunt misschien een ligbad luxe noemen, maar een ander geeft er niets om.