Ben ik een oproepkracht als supermarkt medewerker?

Ik werk momenteel al 2 jaar in een supermarkt. Ik ben de regels van een 0 uren contract aan het doorlezen, en kom hier veel tegen over oproepkrachten. Als je een 0 uren contract hebt in een supermarkt, wekelijks roosters krijgt met de uren die je moet werken (Varieerd) ben je dan een oproepkracht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het goed is staat in de CAO wat een oproepkracht is en wat een hulpkracht is. Kijk daar even naar.

Antwoorden (3)

Ja, met een 0-urencontract ben je een oproepkracht. Er zijn echter meer soorten oproepkrachten dan die met een 0-urencontract.

"Er zijn 3 soorten arbeidsovereenkomsten voor oproepkrachten:

* Oproepcontract met voorovereenkomst
De oproepkracht mag na een oproep zelf beslissen of hij gaat werken.
* Nul-urencontract
Een werknemer moet aan het werk als hij wordt opgeroepen.
* Min-maxcontract
De werknemer mag tenminste een aantal uren per week, maand of jaar werken.
In de cao van het bedrijf waar de oproepkracht werkt, kunnen ook afspraken staan die voor de oproepkracht van belang zijn."

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/arbeidsvoorwaarden-oproepkrachten
Computoon
11 jaar geleden
Ja een 0-uren contract is een oproep contract, alleen is niet elk oproep contract een 0-uren contract.
Verder is het belangrijk om te kijken wat er in je conract staat dat kan altijd afwijken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan wel een 0-uren contract hebben, maar na een bepaalde tijd krijg je recht op het gemiddelde aantal uren dat je werkt.
Na twee jaar heb je zeker recht op die uren. Stel dat je gemiddeld 20 uur per week werkt, dan heb je een "contract" voor 20 uur.

Volgens de bron ben je dan al een parttimer.
Het is dus vooral afhankelijk van het aantal uren dat je werkt, wat er in je contract staat maakt niet zoveel uit. Wettelijk gezien dan, want je recht krijgen kan soms lastig zijn.