Welke MBO opleiding sluit het beste aan op opleiding tot huisarts?

Ik wil graag huisarts worden, maar ik moet eerst het MBO in om daarna naar het HBO te kunnen. Welke MBO opleiding kan ik het beste kiezen die goed aansluit op een HBO opleiding tot huisarts?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
16K

Antwoorden (5)

Geen want het is een universitaire studie tot arts met daarna nog een specialiatie. Vooropleiding Vwo-diploma met exacte vakken.
Computoon
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Geen'? Natuurlijk wel. De vraag is welke het beste aansluit. Het beste sluit aan in de richting van de geneeskunde. En vwo is geen mbo ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, er is geen hbo opleiding tot huisarts.
Om een huisarts te kunnen zijn moet je een universitaire opleiding volgen genaamd "geneeskunde" . MBO-opleiding Apothekersassistent niveau-4 sluit het beste aan omdat je alvast kennis opdoet van geneesmiddelen. Je moet dan nog een HBO opleiding kiezen die het beste aansluit dat is "life science". Veel succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Computoon
11 jaar geleden
Dat wordt wel een erg lange weg...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja en als ik reëel nadenk zou ik het je niet aanraden. Veel mbo'ers stranden op het HBO omdat er tussen die 2 niveaus toch een redelijk groot verschil zit. Daarnaast ben je lang onderweg en afhankelijk van je situatie (financieel, woonplaats en woonsituatie) moet je hier ook diep overnadenken. En ook nog rekening houden met de beslissingen die ons regering gaat nemen.
MBO doktersassistente natuurlijk, dan loop je ook al stage bij een huisarts of in het ziekenhuis bij een specialist.

Overigens zou ik je adviseren om het anders te doen: eerst havo en dan vwo want je hebt toch vier vakken nodig op VWO niveau. Alleen met HBO kom je er niet, je moet een wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologiediploma hebben.

Toegevoegd na 2 uur:
Ik zie nu dat je blijkbaar denkt dat je huisarts kunt worden met een HBO opleiding en dat is dus niet mogelijk. Ik dacht dat je na het HBO nog door wilde voor de universitaire studie die huisarts is, vandaar dat ik zei dat je eerst VWO moet doen of in ieder geval die vier vakken op VWO niveau.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb bewondering voor je ambities en doorzettingsvermogen, maar vraag me af of je via mbo en hbo uiteindelijk toegelaten wordt tot de opleiding. De eis is nl. een vwo diploma met natuur B profiel.
Bij de opleidingseisen staat verder "Ben je niet in het bezit van een vwo- of hbo-diploma of een propedeuse in het hoger onderwijs en ben je 21 jaar of ouder en wil je toch geneeskunde studeren? Dan kun je een speciaal toelatingsexamen (colloquium doctum) doen. Dit examen toetst je kennis op het gebied van Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Wiskunde, Engels en Nederlands op vwo-niveau. Informeer bij je universiteit wat de mogelijkheden zijn."
Dus ga informeren bij de universiteit waar je uiteindelijk wilt studeren, ook om teleurstellingen te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De ambitie is mooi maar de kans is haast niet aanwezig. De lotingen zijn ontzettend zwaar.daarnaast mbo 3jaar dan ben je ongeveer
20jaar dan 4 jaar hbo
24 jaar dan 12 jaar huisartsen studie dan ben je 36.vindt je het nu nog steeds een leuk idee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerst via HBO gaat niet werken, dan wordt je ook niet toegelaten.