Voor zover ik heb kunnen achterhalen (zie bronvermeldingen) lijken beide eenheden qua inzet op het eerste oog wel op elkaar, maar is het Korps Mariniers vooral actief als snel inzetbare eenheid op de grens van land en water en kunnen Commando's veel langduriger op land actief zijn en kennen ze nog veel meer specialisaties.
Voorheen was het mogelijk als Marinier om de Commando-opleiding te volgen, maar dat kan niet meer.

Het Korps Mariniers is een snel inzetbare eenheid gespecialiseerd in amfibische operaties met lichte infanterie-eenheden. Mariniers worden geacht om voor langere tijd achtereen, onder alle klimatologische en geografische omstandigheden inzetbaar te zijn. Om ze hierop voor te bereiden, zijn in de trainingscyclus onder andere berg-, koudweer-, woestijn- en jungletrainingen opgenomen. Het is voor vrouwen niet mogelijk om marinier te worden.
Hoewel het korps sinds de jaren negentig van de vorige eeuw in toenemende mate wordt ingezet voor crisisbeheersingsmissies landinwaarts, zijn amfibische operaties nog steeds een belangrijk element van het korps. (Wikipedia, Korps Mariniers)

Het Nederlandse Korps Commandotroepen (KCT) is de Special Forces-eenheid van het Commando Landstrijdkrachten CLAS. Een kenmerk hiervan is het langdurig en zonder enige vorm van operationele en logistieke ondersteuning geheel onafhankelijk en zelfstandig kunnen opereren. Hun inzet kan per helikopter, voertuig, parachute maar ook te voet zijn, uiteraard 24 uur per dag en onder alle mogelijk denkbare weersomstandigheden. Als zodanig zijn zij bij uitstek geschikt voor uitvoering van ondersteunende “specops” bij crisisbeheersing en verdedigingstaken.
Vrouwen zijn niet uitgesloten van deelname aan gevechtsfuncties. Er is echter nog nooit een vrouwelijke commando geweest vanwege de zware KCT-eisen. (Wikipedia, Korps Commando Troepen)

De hoofdtaak van het Korps Commandotroepen is veelzijdig. Speciale operaties worden uitgevoerd door kleine eenheden die met speciale uitrusting worden ingezet in vijandelijk gebied. De commando's moeten bij de uitvoering van de taken volledig op zichzelf kunnen staan.

Voorbeelden van speciale operaties zijn waarnemings- en verkenningsopdrachten en het aanvallen van vijandelijke doelen door middel van hinderlagen, overvallen en/of sabotage. Ook het ontzetten van gegijzelde burgers en/of militairen en terreurbestrijding in crisisgebieden, eindgeleiding van lasergestuurde munitie en het uitvoeren van evacuaties behoort tot het takenpakket.