Wat zijn de normen rond het werk bij kerst en oud&nieuw?

Hallo allemaal,

Ik zit in een conflict met mijn werkgever over de verplichte vrije dagen rond kerst en oud&nieuw. In mijn contract staat opgenomen dat ik 24 uur in de week werk (3 dagen) en dat de indeling van deze werkdagen flexibel is. Aan het begin van de overeenkomst (september) hebben wij afgesproken dat ik op dinsdag, woensdag en vrijdag zou werken. Het is tot nu toe een keer voorgekomen dat ik op donderdag heb gewerkt, ik heb toen een beurs bezocht. De vrijdag heb ik toen vrij gekregen.

Afgelopen december vielen de feestdagen voor mij redelijk gunstig;
Kerst, dinsdag en woensdag
Nieuwjaar dinsdag

In die periode heb ik twee vrije dagen opgenomen, vrijdag 28 december en woensdag 2 januari. Op die manier was ik twee weken vrij met maar twee vakantiedagen.

Nu verwacht mijn baas dat ik de dagen dat ik vrij was (omdat het een nationale feestdag was) op een andere dag ga 'inhalen' of dat ik die ook vrij neem. Hier komt hij in de 2e week van januari bij mij mee aan.

Mijn vraag is nu, wat zijn hier de afspraken voor, ik ben namelijk van mening dat hij dit bij mij had moeten aangeven voor de feestdagen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

0 0
0 1

HannesSlooba In professionele bedrijven met een CAO werkt het als volgt. Per jaar wordt gekeken hoeveel feestdagen op werkdagen vallen en op basis daarvan wordt uitgerekend hoeveel uur je in dat jaar moet werken bij een volledig dienstverband waarna de daarbij behorende vakantie eerst nog wordt afgetrokken.. Uitgaande van een 40 urige werkweek kan dan van jou verwacht worden dat jij 24/40 (=60%) van dat aantal uren maakt. Je moet dan op jaarbasis uitrekenen hoeveel uren je daadwerkelijk hebt gemaakt en dan kijken hoeveel je er nog moet inhalen.
Werk je in een meer houtje-touwtje bedrijf zou je kunnen redeneren dat iemand die een 100% dienstverband heeft 100% vrij krijgt en dus dat jij 60% vrij krijgt op die dagen waar je 100% zou moeten werkenen dat 40% per dag voor jouw rekening komt.
Dat is de meest eerlijke methode. Immers anders krijgen slimmerikken die de maandag en donderdag als werkdag kiezen meer vrij op jaarbasis dan jij omdat vanwege tweede paasdag, tweede pinksterdag en hemelsvaartdag er meer vrije dagen zijn op maandag en donderdag.