Hoe verloopt een sollicitatie en rollenspel voor een baan bij een callcenter?

Ik heb binnenkort een sollicitatie en vraag me af hoe een sollicitatie en een rollenspel zal verlopen bij een callcenter. Ik ben 17 jaar en ik heb nog nooit bij een callcenter gewerkt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

mijn eerste sollicitatie was in een kring met 17 à 18 jarigen en een paar ouderen. we kregen "les" en moesten met elkaar in een rollenspel iets verkopen en oplossingen bedenken/improviseren/snel iets verzinnen en met goede argumenten komen.

de tweede sollicitatie was anderhalf uur in een klasje, daarna moesten we formulieren invullen en de helft van de mensen hebben we nooit meer gezien.

waar het op neerkomt is dat je niet nerveus, maar relaxt moet zijn, je bent tenslotte 17 jaar en kan het nog niet weten.
maar het ene bedrijf is het andere niet.

sommige bedrijven zijn ook strenger dan andere: 10 minuten voor tijd binnen zijn, anders ben je te laat en als dat een paar keer gebeurt, kan je vertrekken. gewoon op tijd zijn dus.

veel plezier, als je het kan is het leuk, en laat je niet afbluffen en uitschelden aan de telefoon, heel belangrijk is het dat je rustig moet blijven.

succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het sollicitatiegesprek bij een callcenter zal niet anders verlopen dan bij iedere willekeurige andere sollicitatie. Vragen die bij ieder sollicitatiegesprek gesteld kunnen worden, zijn:

- Vertel eens iets over jezelf (zodat de mensen met wie je spreekt, een algemene indruk van je krijgen). Wat zijn je hobby's, wat zijn je interesses, waar ben je goed in?
- Kan je aangeven waarom jij jezelf geschikt vindt voor deze functie?
- Waarom wil je graag werken bij ons bedrijf?
- Wat verwacht je van het werk?
- Wat zijn je goede en wat zijn slechte eigenschappen? Noem er eens een paar.
- Wat is je werkervaring, en welke werkervaring komt van pas bij het werk bij ons bedrijf?
- Waarom moeten wij specifiek jóu aannemen (in het belang van het bedrijf)? Wat kan jij ons bedrijf bieden?

Verder kunnen er vragen worden gesteld, specifiek gericht op een callcenter:

- Wat doe je als je een vraag van de klant niet kan beantwoorden?
- Hoe ga je om met klanten die boos worden, of iets niet begrijpen?
- Hoe overtuig je een klant iets te kopen, of klant te blijven bij ons bedrijf?
- Vind je jezelf meer geschikt voor inbound werk (waarbij klanten naar jou bellen) of outbound werk (waarbij jij naar klanten belt), en waarom?
- Vind je jezelf meer geschikt voor "warm" bellen: bestaande klanten bellen, of "koud" bellen: nieuwe, potentiële klanten bellen, en waarom?
- Vind je jezelf meer geschikt voor verkoop, voor het bieden van hulp via de telefoon of voor telefonische enqûetes? Waarom?

Natuurlijk kunnen er ook andere vragen worden gesteld.

Probeer van tevoren antwoorden op de vragen te bedenken. Bedenk en geef positieve antwoorden, zodat de mensen met wie je spreekt, een positieve indruk van je krijgen.

In het rollenspel zal een praktijksituatie worden nagespeeld, zodat hiermee kan worden geoefend. Ook krijgen de mensen van het bedrijf dan een goede indruk van de manier waarop jij omgaat met de dingen die allemaal kunnen gebeuren in het callcenter. De instructeur zal een van de sollicitanten aanwijzen als "klant" (of deze rol zelf spelen) en een van de sollicitanten als "callcentermedewerker". In het rollenspel zal een gewone praktijksituatie kunnen worden nagespeeld, maar ook een moeilijke praktijksituatie. Hoe ga je bijvoorbeeld om met mensen die boos worden aan de telefoon of niet tevreden zijn met je antwoorden? Het is mogelijk dat de instructeur na het rollenspel de andere sollicitanten vraagt om commentaar, zodat jullie elkaar kunnen verbeteren.

Veel plezier en succes!
Antoni