Kun je gezinsbegeleider worden op een mbo niveau?

Ik zou kei graag gezinsbegeleider willen worden alleen ben ik bang dat ik hbo niet aan kan, dus vandaar mijn vraag. En welke opleiding hoort erbij???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezinsbegeleider is erg breed. Zoals Nelly3 beschrijft kan het bij Jeugdzorg, kinderen met een beperking, gekoppeld aan een kindercentrum enz enz.
Zelf ben ik pedagogisch gezinsbegeleider, ik coach en begeleid ouders in de opvoeding. Ontzettend leuk, leerzaam en met momenten ook erg pittig. Voor mijn functie is hbo verlplicht, met de post hbo opleiding ppg erbij.

Het beste antwoord

MBO Pedagogisch medewerker 4 jeugdzorg
(niveau 4, middelbaar beroepsonderwijs, te volgen in: BBL en BOL)
Als pedagogisch werker jeugdzorg niveau 4 ben je vooral bezig met opvang en begeleiding van jongeren met een problematische ontwikkeling en opvoeding. Je komt voor onverwachte situaties te staan waarin je toch een oplossing zal moeten vinden. Je biedt ook ambulante hulp en begeleiding in de (vervangende) gezinssituatie. Meestal hebben de jongeren met wie je werkt gedrags- en opvoedingsproblemen. Kortom een zeer uitdagende baan die niet voor iedereen is weggelegd! Tijdens de opleiding leer je daarom verschillende pedagogische en psychologische theorieën over de ontwikkeling en begeleiding van jongeren. Je leert hoe je een analyserende en ondersteunende rol kunt aannemen in escalerende situaties. Als pedagogisch werker jeugdzorg heb je meestal geen eindverantwoordelijkheid, maar je voert wel coördinerende en beleidsmatige taken uit.