Hoe kom je erachter welke studie/ opleiding/ werk bij je past?

Er is zo veel keuze, dat een keuze maken soms griezelig kan zijn. En wat te kiezen als je al veel van het leven gezien hebt. Situatie schets: meisje van 26, wil zelfstandig worden en zichzelf in de toekomst van een inkomen kunnen voorzien, hoe kan ze erachter komen wat bij haar past? Voorheen heeft ze allerlei korte studies gedaan na haar havo en daarnaast begint ze aan veel, maar maakt ze weinig af. Daar haar interesse snel verspringt. Ze is
daartegenover zeer talentvol op vele gebeiden en pienter. Hoe is ze te helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat je pienter bent en met een brede interesse maakt je (voor mij) heel interessant (als gesprekspartner), maar het is beslist een handicap als je als zelfstandige een inkomen wilt verwerven.
Wat ik kan adviseren is veel en diep praten met gelijk-geaarde mensen, waardoor je voor jezelf meer duidelijkheid krijgt. Helaas zijn die mensen zeer dun gezaaid.
Ter geruststelling kan ik je zeggen dat een keuze niet bepaald voor je hele leven hoeft te zijn. Ik zelf ben laboratorium automatiseerder geweest, deurkozijnen zager, wiskunde leraar, vrachtwagenchauffeur, computer programmeur, en tenslotte nog scheikundestudent.