Heeft je profielkeuze later invloed op je inlotingskansen?

Ik wil graag Rechtsgeleerdheid gaan studeren later. Hiervoor geld bij de meeste scholen numerus fixus (inloten). Ik vraag me af of de moeilijkheid van je profielkeuze (dus als makkelijkste C&M, E&M, N&G en als moeilijkste N&T) invloed heeft op je inlotingskansen. Ik wil C&M kiezen omdat dit makkelijker is en ik hiervoor een hoger eindexamencijfer kan krijgen, maar als je voor bijv. met N&G een 7 staat en met C&M een 8, wordt dat dan als hetzelfde meegeteld of wordt de 7 van N&G dan ook meegeteld als een 8 (omdat dit profiel moeilijker is)? Ik hoorde dat je inlotingskansen natuurlijk liggen aan je gemiddelde eindexamencijfer, dus vandaar. Ik weet nu dus niet of ik C&M moet kiezen of iets moeilijkers. Sorry dat het misschien onduidelijk is, maar ik zou hier graag een antwoord op hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet dat C&M het makkelijkst is, maar doe wat je later wilt worden. Of iig in de richting die je later eilt gaan doen. Het is geen antwoord op je vraag vandaar maar even een reactie. Maar onthou echt, als je nu een wat moeilijke profielvak neemt, heb je daar later alleen maar profijt van. Dus ga niet omdat rt het makkelijkst is zonder na te denken aan de toekomst C&M kiezen. En begrijp me niet verkeerd, C&M is helemaal geen slechte profielkeuze, maar als je het doet omdat het het makkelijkst is en je interreses daar eigenlijk niet liggen, wordt dat niet zo leuk! Maar als je iets wilt doen richting de C&M dan moet je dat uiteraard kiezen natuurlijk he! Dit was gewoon een tipje hoor je moet doen waar jij je fijn bij voelt;)!

Antwoorden (1)

Nee, ze wegen niet je profielkeuze af aan het cijfer, dus een zo hoog mogelijk eindexamengemiddelde vergroot je kans maar je kunt je kansen ook vergroten door mee te doen aan de decentrale selectie. Hiermee kijken ze ook naar je motivatie en wellicht wat je doet of hebt gedaan buiten school (dat kun je aangeven in je motivatie).

Als je mijn kind was zou ik zeggen dat je ook moet kijken naar wat je wilt doen als je uitgeloot wordt want misschien heb je dan niets aan je 'makkelijke profiel'. Spreid je kansen dus!
http://www.rechten.vu.nl/nl/opleidingen/bacheloropleidingen/rechtsgeleerdheid/toelatingseisen-en-aanmelden/index.asp