Wat is het toekomstperspectief ( voor een baan) voor iemand die afgestudeerd is aan de universiteit voor geschiedenis?

Ik ben dol op geschiedenis en wil het graag studeren na ik mijn VWO diploma binnen heb, ik wil iets studeren wat ik leuk vind en daarom kies ik ook waarschijnlijk voor de studie geschiedenis. Maar ik hou me natuurlijk ook een beetje bezig met het leven na die studie, ik wil wel een goede baan vinden. Ik vraag me af waar je met een universitaire studie geschiedenis allemaal aan de slag kan? En welke soorten werkgevers er vraag hebben naar zulke mensen.

ps: ik wil geen leraar worden;)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

De traditionele rol van historicus als wetenschapper en docent is inmiddels ruimschoots achterhaald. Dat blijkt uit de reacties van de alumni die mee hebben gewerkt aan het onderzoek. Natuurlijk wordt een deel van de historici docent, maar dat heeft vaak niets te maken met een gebrek aan andere banen. De historici die docent worden kiezen hier heel bewust voor en hebben vanuit het idee om docent te worden ook bewust gekozen voor de studie Geschiedenis. Wat dat betreft kan, althans voor hen, de studie Geschiedenis worden gezien als een beroepsopleiding tot docent. Op dit moment betekent een studie Geschiedenis echter niet dat een student automatisch didactische bekwaamheden verwerft. In het huidige curriculum zitten geen didactische vakken, tenzij een student een educatieve minor kiest. Na het behalen van de MA is het voor de Geschiedenisstudent mogelijk om de met de MA gepaard gaande tweedegraads bevoegdheid (VMBO, onderbouw HAVO/VWO) uit te bouwen tot een eerstegraads bevoegdheid (met bovenbouw HAVO/VWO, ROC en HBO). Dit kan aan de Radboud Universiteit aan het Instituut voor Leraar en School (ILS
). Enkele alumni van de universiteit, die hun maatschappelijke carrière begonnen in het onderwijs, zijn later in adviserende en beleidsmakende functies binnen het onderwijs terechtgekomen.
De studie Geschiedenis is dus niet alleen een kweekschool voor docenten. Het is een brede studie die academische eisen stelt. Bijvoorbeeld vanwege de verplichting tot het maken van veel schriftelijke verslagen worden de taalvaardigheid en de schrijfvaardigheid van de student aangescherpt. Hierdoor zijn historici in staat om in weinig woorden belangrijke informatie te verpakken en op een aantrekkelijke manier te presenteren. Alle respondenten gaven aan het schrijven van artikelen en essays als typisch voor de geschiedenisstudie te beschouwen. Verder zijn historici in staat om grote stukken tekst snel te verwerken en de belangrijke informatie eruit te filteren. De rode draad van een verhaal of de kern van een probleem is voor historici sneller zichtbaar dan voor academici met een andere achtergrond, zo zeggen veel respondenten. Wanneer iemand in staat is om snel tot de kern van grote hoeveelheden informatie door te dringen, werkt hij of zij stukken efficiënter dan wanneer een tekst drie of vier keer gelezen moet worden. Met name in werkvelden waar tijd geld is, is dit een goede eigenschap.

Dit is een deel van de tekst uit de link. Voor meer.info zie dus de link.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je kan van alles gaan doen. De vraag is wil je ook daadwerkelijk iets doen met je studie. Het afronden toont aan dat je een basiskennis hebt en iets kunt afronden. Een vriendin van mij heeft geschiedenis gedaan en is daarna bij een bank gaan werken. Op dit moment werkt ze in een ziekenhuis. Ze doet in wezen niets met haar opleiding.
Ga vooral iets doen wat je leuk vindt. Na 4-5 jaar studie is de economische situatie (hopelijk ten positieve) veranderd. Ga ook in commissies van studie- en/of studentenvereniging zodat je cv iets meer om t lijf heeft dan alleen een studie. En zoek een baantje waarbij eventueel kan snuffelen aan een beroep wat je zou willen.
Tip: focus niet op 1 ding er kan nog zoveel veranderen in de jaren dat je studeert.